لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

تصویب پيمان همکاری اتمی با هند در مجلس نمايندگان آمريکا


پیمان همکاری آمریکا و هند که در مجلس نمايندگان آمريکا به تصويب رسید، از حمایت جورج بوش برخوردار است.(عکس: EPA)
پیمان همکاری آمریکا و هند که در مجلس نمايندگان آمريکا به تصويب رسید، از حمایت جورج بوش برخوردار است.(عکس: EPA)

مجلس نمايندگان آمريکا روز شنبه با اکثريت آرا، پيمان همکاری اتمی با هند را تصويب کرد.


ايالات متحده در چارچوب اين پيمان می تواند سوخت اتمی در اختيار هند قرار دهد.


دهلی نو نيز در مقابل به بازرسان بين المللی اجازه می دهد تا از رآکتورهای غيرنظامی اش بازرسی کنند.


اين پيمان که از حمايت جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، برخوردار است، اکنون بايد توسط مجلس سنای اين کشور نیز تصويب شود.


آقای بوش پس از اعلام نتيجه رای گيری در مجلس نمايندگان، از مجلس سنا خواست تا پيش از تعطيلات ماه اکتبر (ماه آينده ميلادی)، پيمان همکاری اتمی با هند را تصويب کند.


به گزارش خبرگزاری آلمانی « د پ آ» آلمان، اين همکاری در صدر اولويت های سياست خارجی رییس جمهوری آمریکا قرار دارد و او می خواهد پيش از ترک کاخ سفيد در پایان دوره ریاست جمهوری اش در سال جاری میلادی پيمان همکاری با هند تصويب شود.



کاخ سفيد پيشتر هشدار داده بود عدم تصويب پيمان همکاری با هند موجب می شود که شرکت های آمريکايی سهمی از بازار اتمی این کشور به دست نياورند و کشورهايی مانند فرانسه و روسيه تمامی اين بازار را در اختيار بگيرند.

پیشتر، آقای بوش روز پنجشنبه با مان موهان سينگ، نخست وزير هند، در کاخ سفيد ديدار کرد و به او اطمينان داد که دولت آمريکا تمامی سعی خود را خواهد کرد اين پيمان همکاری اتمی تا چند روز آينده به تصويب برسد.


برخی از قانون گزاران آمريکايی به همکاری های اتمی دو کشور اعتراض و اعلام کرده اند که فروش محصولاتی در زمينه انرژی اتمی به هند، پیامی اشتباه خواهد بود برای تمامی کشورهايی مانند کره شمالی که مقررات بين المللی در مورد فعاليت های اتمی را زير پا می گذارند.


کاخ سفيد پيشتر هشدار داده بود که عدم تصويب اين پيمان موجب می شود که شرکت های آمريکايی سهمی از بازار اتمی هند به دست نياورند و کشورهايی مانند فرانسه و روسيه تمامی اين بازار را در اختيار بگيرند.


به گزارش خبرگزاری ها، اين معامله درهای بازارهای جهانی فن آوری و سوخت اتمی با مصارف صلح آميز را به روی هند خواهد گشود.


هند به خاطر آزمايش بمب های اتمی و خودداری از پيوستن به ميثاق جهانی عدم گسترش سلاح های کشتارعمومی، به مدت سه دهه مورد تحريم قرار داشته است.


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، پيشتر در اين مورد گفته بود در پيش نويس برنامه ای که برای بازرسی اتمی هند تدوين شده است، همه استانداردهای حفاظتی آژانس رعايت شده و مذاکره درباره تعيين سيستم بازرسی ها آغاز شده است.


در پی توافق واشینگتن برای مشارکت با هند در تهيه سوخت و فن آوری اتمی، ايران، آمريکا را متهم کرده بود که در برخورد با مسئله اتمی، سياستی دوگانه دارد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی چند ماه پيش به بازرسی از تاسيسات اتمی هند رای موافق داد. کسب موافقت آژانس، شرط لازم برای سرگرفتن معامله اتمی هند و واشينگتن بود.


XS
SM
MD
LG