لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

«خواسته‌های ايران برای تعليق غنی‌سازی گسترده است»


سایت اوراسیا: ظاهر امر نشان می دهد که ايران از خواسته های خود عقب نشينی نخواهد کرد و درنهايت اوباما تنها کسی خواهد بود که بايد در مورد مطرح بودن يا نبودن گزينه نظامی عليه ايران تصميم بگيرد.
سایت اوراسیا: ظاهر امر نشان می دهد که ايران از خواسته های خود عقب نشينی نخواهد کرد و درنهايت اوباما تنها کسی خواهد بود که بايد در مورد مطرح بودن يا نبودن گزينه نظامی عليه ايران تصميم بگيرد.

به نوشته سایت آمریکایی «اوراسيا»، غلام رضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی، پنجم آذر اعلام کرد که ايران پنج هزار سانتريفيوژ را برای غنی سازی اورانيوم به کار گرفته است.


با اين که تعيين درستی اين ادعا کار ساده ای نخواهد بود اما نشانه ها حکايت از آن دارد که ايران وارد مرحله بسيار مهمی از برنامه هسته ای خود شده است.



محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در آخرين گزارش خود به شورای حکام آژانس اعلام کرد: «ايران تا ۱۷ آبان ماه امسال ۶۳۰ کيلوگرم اورانيوم با غلظت پايين توليد کرده است. »


اين نشان می دهد که ايران روزانه به طور متوسط ۲/۲ کيلوگرم اورانيوم با غلظت پايين توليد می کند.


به نوشته سايت «اوراسيا» کارشناسان هسته ای بر اين باورند که با داشتن ۷۰۰ تا ۱۷۰۰ کيلوگرم اورانيوم غنی شده با غلظت پايين می توان به مقدار کافی اورانيوم با غلظت بالا برای ساختن يک بمب هسته ای توليد کرد. به عبارت ديگر از نقطه نظر فنی ايران می تواند توليد بمب هسته ای خود را در شش ماه آينده آزمايش کند.


اين پايگاه اينترنتی درادامه می نويسد: «باراک اوباما در جريان مبارزات انتخاباتی گفته بود که با ايران مذاکره خواهد کرد. اما طی يکی دو هفته گذشته و با شکل گرفتن کابينه اش لحن گفتار او عوض شده است.


اوباما گفته است که در صورت لزوم موضع سختی را در قبال ايران اتخاذ خواهد کرد. او حتی تاکيد کرده که برنامه هسته ای ايران خطری جدی برای آمريکا است و امکان استفاده از گزينه نظامی را نيز رد نکرده است. باراک اوباما از ايران خواست که برنامه غنی سازی را قطع کند، کاری که به گفته مقامات ايرانی انجام نخواهد گرفت. »


باراک اوباما در ۱۷ آذرماه، ضمن اعلام آمادگی برای گفت وگو با ايران گفت: « دولت او مشوق های اقتصادی به ايران ارائه خواهد کرد و در صورت امتناع ايران از همکاری، تحريم ها تشديد خواهد شد. »


علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، درواکنش به سخنان اوباما گفت: «او مانند جرج بوش سخن می گويد و ايران بدون توجه به تشويق يا تنبيه آمريکا راه خود را ادامه خواهد داد. »


بنا بر برداشت وب سايت «اوراسيا» ظاهر امر نشان می دهد که ايران و آمريکا از موضع خود عقب نشينی نخواهند کرد.


اما به باور شماری از کارشناسان ايرانی و آمريکايی، دو کشور پس از روی کار آمدن اوباما در ماه ژانويه راه مصالحه را در پيش خواهند گرفت و هيچ کدام نمی خواهند که در افکار عمومی جهان ستيزه جو و سازش ناپذير جلوه کنند.


دراين رابطه وب سايت «اوراسيا» از قول علی شمخانی، وزير دفاع سابق ايران، می نويسد: «با رفتن جورج بوش از کاخ سفيد، ايران درنظر افکار عمومی جهان در وضع نامساعدی قرار خواهد گرفت. لحن صحبت اوباما با لحن جورج بوش تفاوت دارد، ولی هدف او همان هدف دولت فعلی آمريکا است و ايران نبايد اجازه دهد که اوباما در جنگ تبليغاتی و ديپلماسی برنده شود.»


اين وب سايت در خاتمه می نويسد: «خواسته‌های ايران برای تعليق غنی سازی گسترده است و به نظر نمی رسد که واشینگتن همه آنها را قبول کند. ظاهر امر نشان می دهد که ايران از خواسته های خود عقب نشينی نخواهد کرد و درنهايت اوباما تنها کسی خواهد بود که بايد در مورد مطرح بودن يا نبودن گزينه نظامی عليه ايران تصميم بگيرد. اگر اين تصميم حساب شده و خردمندانه نباشد، آن گاه همه کشورهای درگير در مسئله هسته ای ايران مجبور خواهند شد که راه و روش جديدی را درقبال تهران اتخاذ کنند.»


XS
SM
MD
LG