لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

شورای مناسبات آمريکايی – اسلامی خواستار آزادی رکسانا صابری شد


رکسانا صابری
رکسانا صابری
شورای مناسبات آمريکايی – اسلامی يک گروه مدافع حقوق مدنی مسلمانان آمريکا که مقرش در واشينگتن است از مقامات ايرانی خواست که رکسانا صابری خبرنگار ايرانی –آمريکايی را آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری «یو پی ای»، نهاد عوض مدير اجرايی اين نهاد مدافع حقوق مدنی اعلام کرد که «ما محترمانه از مقامات ايرانی خواسته ايم که رکسانا صابری را آزاد کنند و ابراز اميدواری کرديم که اين امر موجب مناسبات بهتر بين دو ملت شود.»

شورای مناسبات آمريکايی-اسلامی روز جمعه اعلام کرد که با ارسال نامه ای به سفارت پاکستان در واشينگتن که حفاظت منافع ايران در آمريکا را برعهده دارد، خواستار آزادی و بازگشت خانم صابری به آمريکا شده است.

شورای مناسبات آمريکايی-اسلامی که بارها از دولت جرج بوش رئيس جمهوری سابق امريکا به دليل آنچه کنترل غير مجاز بر مساجد و مراکز اسلامی خوانده می شد، انتقاد کرده بود، در اين نامه از ايران خواسته تا «ايمان مشترک، صلح و ثبات جهانی» را در نظر بگيرد.

مدير اجرايی شورای مناسبات آمريکايی-اسلامی همچنين گفت که وی «آگاه است که مسايل زيادی موجود دارد که می تواند مانع بهبود روابط ايران و آمريکا شود و آزادی خانم صابری می تواند فضايی مساعد برای حل و فصل اين مسايل به وجود آورد.»

رکسانا صابری حدود دو ماه پيش در ايران بازداشت شد و هم اکنون در زندان اوين به سر می‌برد.

وی در شش سال گذشته به عنوان خبرنگار آزاد در ايران فعاليت می‌کرد و با بی‌بی‌سی، راديو «ان‌پی‌آر» و برخی دیگر از نشريات بين المللی همکاری داشته است.

قوه قضائيه ايران در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده بود، رکسانا صابری «ظرف چند روز آينده» آزاد می‌شود، اما به رغم اين وعده اکنون تفهيم اتهام «فعاليت‌های جاسوسی» به وی صورت گرفته و او همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در ابتدا اعلام کرده بودند، وی به اين دليل بازداشت شده است، که بدون داشتن کارت خبرنگاری به فعاليت خبری خود ادامه داده بود.

در همين حال گزارشگران بدون مرز با تاکيد بر آزادی فوری اين خبرنگار، در اين باره اعلام کرد که «مقامات مسئول ايران از اتهام «جاسوسی» سواستفاده می‌کنند تا روزنامه‌نگاران را زندانی و آزادی بيان را محدودتر کنند.»

گزارشگران بدون مرز می افزايد که «از بهار ١٣٧۹ که آيت‌الله خامنه‌ای مطبوعات و روزنامه‌نگاران را «همکار و پايگاه دشمن» خطاب کرد، دستور سرکوب مطبوعات صادر شد، موج وسيع دستگيری روزنامه نگاران و توقيف روزنامه‌ها آغاز شد.»
XS
SM
MD
LG