لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

فراخوانی برای آزادی سه آمریکایی بازداشتی در ایران


سارا شاورد
سارا شاورد
خانواده های سه کوهنورد آمريکايی که در ايران در بازداشت بسر می برند، پنجشنبه، با ارائه فراخوانی با بیش از دو هزار و ۵۰۰ امضا، به نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد در نیویورک، خواستار آزادی اين سه نفر شدند.

سارا شاورد ۳۱ ساله، جاش فتال ۲۷ ساله و شين باوئر ۲۷ ساله سه کوهنورد آمريکايی هستند که چند روز پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، به هنگام گردش و سياحت، از خط مرزی عراق و ايران در منطقه کردستان عبور کردند و توسط مرزبانان ايران دستگير شدند.

سیندنی هیکی مادر شین بائر با اشاره به اینکه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران با آنها احساس همدردی کرده، خواستار آزادی این سه آمریکایی شد.

بر اساس اعلام حکومت خودمختار کردستان عراق، سه کوهنورد آمريکايی در مسير گردش خود گم شدند و در مرز توسط نيروهای ايرانی بازداشت شدند.

يک مقام امنيتی کردستان عراق گفته بود، اين افراد به فاصله کوتاهی قبل از دستگيری با نفر چهارم گروه خود تماس گرفته و خبر داده اند که اشتباهی وارد خاک ايران شده و اکنون از سوی نيروهای ايران محاصره شده اند.

به دنبال انتشار گزارش‌ مربوط به بازداشت اين سه تن، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز با ابراز نگرانی از سرنوشت اين سه شهروند آمريکايی خواستار آن شده بود که دولت ايران درباره محل نگهداری آنها اطلاع رسانی کرده و بی‌درنگ آنها را آزاد کند.

علالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی حدود دو ماه پیش گفته بود: آمریکایی‌ها انتظار نداشته باشند موضوع بازداشت سه کوهنورد آمریکایی به این زودی‌ها حل و فصل شود.
XS
SM
MD
LG