لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۴

ابطحی: بیش از صد نفر از اصلاح طلبان دستگیر شده اند


محمد علی ابطحی
محمد علی ابطحی
محمد علی ابطحی، از مشاوران مهدی کروبی و معاون پارلمانی محمد خاتمی ، رئيس جمهوری سابق ايران اعلام کرد که بيش از صد نفر از اصلاح طلبان ايرانی روز شنبه دستگير شده اند.

آقای ابطحی در گفتگويی با خبرگزاری رويترز روز يکشنبه گفت که اکثر اين افراد در خانه هايشان دستگير شده اند.

وی همچنین اعلام کرد که احتمال دستگیری های بیشتری وجود دارد.

سخنان آقای ابطحی در حالی بيان می شود که همزمان با اعلام پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات و اعتراض های گسترده به آن در تهران، تعداد زيادی از فعالان سياسی و روزنامه نگاران در ايران بازداشت شده اند.

گزارش های دريافتی از ايران حاکی است که اعضای جبهه مشارکت ايران اسلامی پس از نشست هيئت سياسی آن دستگير و به نقطه نامعلومی انتقال داده شده اند.

محسن ميردامادی، دبير کل حزب مشارکت، زهرا مجردی، همسر وی، سعيد شريعتی، زهره آقاجری و عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت خاتمی در ميان بازداشت شدگان هستند.

برخی گزارش ها از بازداشت محمد رضا خاتمی، برادر رييس جمهور سابق ايران، و همسر وی نيز خبر داده اند.

مصطفی تاج زاده و بهزاد نبوی از سران شاخص سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی نيز از سوی نيروهای امنيتی بازداشت شده اند.

به گفته برخی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، محمد عطريانفر نیز ساعت ۴ صبح روز يکشنبه ۲۴ خرداد بازداشت شده است.

رسانه های نزديک به دولت محمود احمدی نژاد و جناح راست در هفته گذشته بارها اين دو تشکل سياسی را متهم کرده بودند که در صدد ايجاد اغتشاش و راه اندازی انقلاب مخملی هستند.

از سوی ديگر، رضا معينی، از سازمان گزارشگران بدون مرز در گفت و گو با «راديو فردا» خبر داد که ۱۰ تن از روزنامه نگاران ايرانی نيز بازداشت شده اند.

وی افزود: بنا بر اطلاعاتی که به ما رسيده از تعدادی از خبرنگاران خارجی حاضر در ايران خواسته شده است ايران را ترک کنند. به گفته آقای معينی، مجوز و رواديد اين عده تمديد نشده است.

اعتراضات گسترده در ايران

پيش از بازداشت فعالان سياسی در ايران، موج اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهوری خيابان های تهران را فرا گرفت و به برخی از شهرهای ايران نيز رسيد.

هزاران تظاهر کننده با راهپيمايی در خيابان های مختلف تهران ضمن آتش زدن چندين اتوبوس و سطل های بزرگ زباله اقدام به راه بندان خيابان ها کرده و عليه محمود احمدی نژاد، شعارهای «مرگ بر ديکتاتور» سر داده اند.

پليس ضد شورش با حمله به تظاهر کنندگان به شدت آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و بسياری از معترضان را بازداشت کرده اند.

اين گزارش ها می افزايد که اعتراض مردم شنبه شب نيز ادامه يافت و معترضان با رفتن به پشت بام ها و يا از پنجره ها اقدام به سر دادن شعار «الله اکبر» کردند.

بسياری از سايت های خبری اصلاح طلبان از جمله نوروز و سايت هايی نظير فيس بوک، تويتر و يوتيوب نيز فيلتر شده اند.

گزارش های مشابه ای از درگيری بين مردم و نيروهای ضد شورش در مشهد، کرج و اهواز نيز مخابره شده است.

اعتراض ها پس از آن اوج گرفت که وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران روز شنبه اعلام کرد، محمود احمدی نژاد با کسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار رای از مجموع ۳۹ ميليون برنده رقابت انتخابات رياست جمهوری شده است.

اعلام اين نتايج با واکنش شديد مير حسين موسوی، نخست وزير سابق، و مهدی کروبی، رييس سابق مجلس، روبرو شده است و آن را «شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سيما» و «مضحک» دانسته اند.

آقای موسوی در بيانيه ای خطاب به مراجع شيعه، از آنها خواسته است تا در اين زمينه مداخله کنند و از هوادارانش نيز خواسته است تا آرامش خود را حفظ کنند.

وی وعده داده است که با تمام توان شکايت خود را پيگيری می کند.
XS
SM
MD
LG