لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

نشست سه جانبه ایران، افغانستان و پاکستان در تهران آغاز شد


حامد کرزی (راست) و آصف علی زرداری (چپ)
حامد کرزی (راست) و آصف علی زرداری (چپ)
نشست سه‌ جانبه روسای جمهوری ايران، افغانستان و پاکستان روز یکشنبه در تهران آغاز شد. در این اجلاس قرار است مسائل مربوط به امنيت منطقه به ويژه مسايل امنيتی در افغانستان را مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، يش از برگزاری اجلاس يکروزه سران در تهران، معاونين و وزيران خارجه‌ سه کشور نشست هايی را در خصوص امنيت افغانستان در اسلام آباد و کابل برگزار کردند.

پیشتر سفیر ایران در کابل، فدا حسین مالکی در گفت‌وگو با ایرنا، با اعلام این خبر گفت: «این دومین نشست سه‌جانبه محمود احمدی‌نژاد، حامد کرزی و آصف علی زرداری است که در ظرف کمتر از دو ماه برگزار می‌شود و بیانگر اهمیت این موضوع است.»

به گفته سفیر ایران در افغانستان نبرد در دره سوات ميان ارتش پاكستان و شورشيان طالبان و نيز اوضاع کنونی افغانستان، بر اهمیت نشست تهران خواهد افزود.

دولت ایران بارها از سیاست آمریکا در افغانستان انتقاد کرده ولی افزوده که حاضر است به همسایه اش کمک کند.

به گزارش رویترز دولت آمریکا نیز اعلام کرده که قصد دارد با همکاری با پاکستان و ایران ثبات و امنیت در منطقه را افزایش داده و با طالبان مقابله کند.

ایران به تازگی در کنفرانس افغانستان در لاهه که به ابتکار واشینگتن برگزار شد شرکت کرد و چندی پیش نیز در کنفرانس پاکستان در ژاپن وعده کمک چندین میلیون دلاری به پاکستان داد. در این اجلاس ریچارد هالبروک، نماینده باراک اوباما در امور افغانستان و پاکستان سخنان و مواضع منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران را تحسین کرد.
XS
SM
MD
LG