لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

از روبوسی دو آیت‌الله تا پرسش‌هایی برای احمدی‌نژاد


«وقتی دو آیت‌الله با هم روبوسی می‌کنند»

سایت انگلیسی دیپلمات در مقاله‌ای به نام «وقتی دو آیت‌الله همدیگر را می‌بوسند» با اشاره به روبوسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله مصباح یزدی پیش از آغاز اجلاس خبرگان رهبری که به صورت خبر در برخی از وبسایت‌های خبری منتشر شده است اشاره می‌کند و می‌پرسد به چه دلیل روبوسی دو نفر باید به وبسایت‌های خبری راه پیدا کند؟

مئير جاودانفر، تحلیلگر سیاسی مقیم اسرائیل، در پاسخ می‌نویسد برخی بر این باورند که دلیل اهمیت روبوسی رئیس مجلس خبرگان و یکی از اعضای این مجلس در این است که به نظر می‌رسد آقای رفسنجانی در تلاش است تا برای مبارزه با آقای احمدی‌نژاد، تفاوت‌های خود با مصباح یزدی را کنار گذاشته و با افراد مقتدری در نظام علیه وی ائتلاف کند و می‌افزاید هاشمی رفسنجانی اکنون در تلاش است که طریق مجلس خبرگان موقعیت خود را در نظام تقویت کند.

پرسش‌هایی برای احمدی‌نژاد

کریم سجادپور، پژوهشگر در مرکز تحقیقاتی کارنگی در مقاله‌ای در وال استریت جورنال پرسش هایی را مطرح می کند که خبرنگاران در آمریکا می توانند از محمود احمدی نژاد بپرسند. یکی از سئوالات پیشنهادی آقای سجادپور این است: آیت الله مصباح یزدی، یکی از مشاوران نزدیک شما اخیرا گفته است دمکراسی، آزادی و حقوق بشر جایی در الهیات اسلامی ندارد. آیا با این نظر موافقید؟

آقای سجادپور همچنین خطاب به آقای احمدی نژاد می نویسد به گزارش سازمان های بین المللی حقوق بشر از زمانی که شما رئیس جمهور شدید تعداد اعدام ها در ایران چهار برابر شده، تعلیق اجرای احکام سنگسار پایان یافته و ایران بزرگترین زندان خبرنگاران در جهان شده است. آیا به این سابقه افتخار می کنید؟

معصومه طرفه، روزنامه‌نگار و پژوهشگر در دانشگاه سواس در لندن، در روزنامه گاردین و در مقاله‌ای به نام «چه چیزهایی باید از محمود احمدی‌نژاد پرسیده شود»، نحوه مصاحبه خبرنگاران با محمود احمدی‌نژاد در مدت اقامتش در ایالات متحده را مورد سوال قرار داده و نوشته است که به نظر می‌رسد این مصاحبه کنندگان قادر نیستند از «مجموعه‌ای از سوالات ثابت» و ذهنیتی که نسبت به آقای احمدی نژاد دارند دست بکشند.

خانم طرفه می‌نویسد که خبرنگاران مدام سوالات تکراری را از آقای احمدی‌نژاد می‌پرسند که وی به مرور زمان در پاسخ‌گویی به آن‌ها مهارت پیدا کرده است و یا سوالی را می‌پرسند که آقای احمدی‌نژاد قبلا به آن پاسخ داده بود. وی به عنوان مثال می‌نویسد که برخی از خبرنگاران این نکته را که آقای احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده است که حاضر به مذاکره با ایالات متحده بر سر مسئله اتمی جمهوری اسلامی است فراموش کرده و مدام از وی می‌پرسند آیا به مذاکره با ایالات متحده تمایلی دارد یا خیر.

او می‌نویسد از آن‌جایی که برخی موارد نقض حقوق بشر توسط آقای احمدی نژاد، نظیر زندانی بودن کنونی بیش از ۵۰ روزنامه نگار، مستند و ثابت شده است، مصاحبه کنندگان نباید به او فرصت بدهند که ادعا کند «در ایران همه آزاد هستند» و یا قادر شود در مقابل «مجرب‌ترین مصاحبه‌کنندگان» از پاسخ گفتن طفره برود و مسیر گفت و گو را بچرخاند.

XS
SM
MD
LG