لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

قشقاوی: ايران در حال ارزيابی اظهارات طرف آمريکايی است


حسن قشقاوی
حسن قشقاوی
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ايران روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود گفت: «ما اظهارات طرف آمريکايی را با دقت به صورت احترام آميز رصد کرده و در حال ارزيابی آن هستيم. نفس مذاکره، شکل قضيه است و مهم محتواست. بايد ببينيم در عمل چه اتفاقی می‌افتد. آنچه در عمل اتفاق می‌‌افتد می‌تواند مورد بررسی و ارزيابی طرف ايرانی قرار گيرد.»

اخیرا هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که «وی نمی داند که آمريکا چه زمانی تمايل ايران برای تعامل بر سر مسايل اساسی، را خواهد ديد.»

آقای قشقاوی درباره مذاکره ايران و آمريکا گفت: موضوع کلی بحث ايران و آمريکا روشن است، ما يک شکل مذاکره داريم و يک محتوای مذاکرات.

سخنان آقای قشقاوی در حالی بیان می شود که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، همواره در مورد مذاکره با ايران تاکيد کرده است. آقای اوباما چند ماه پيش نيز در مصاحبه ای با العربيه گفت: «مهم است که ما می‌خواهيم با ايران گفتگو کنيم تا به طور روشن بگوييم که اختلاف نظر ما و در عين حال راه پيشرفت برای ايران در کجا است.»

مقام های ایرانی بارها ضمن استقبال از تغییر در سخنان رئیس جمهوری آمریکا، خواستار تغییر در عملکرد دولت آمریکا شده بودند.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، خبرنگاری به مسدود شدن سايت فيس‌ بوک اشاره کرد که قشقاوی با بيان اينکه وزارت خارجه مسئول اين موضوع نيست، گفت: «ايران کشوری آزاد و گردش اطلاعات در آن فوق‌العاده عالی است.»

اين سخنان در حالی بيان می شود که خبرگزاری کار ايران، ‌ايلنا، از «هجوم دولت و فيلترينگ» برخی سايت‌های اينترنتی از جمله سايت‌های فيس‌بوک و توييتر خبر داده است.

قشقاوی در واکنش به سخنان دریاسالار مایک مولن که ایران را در پی دستیابی به سلاح اتمی خوانده بود، گفت: « فعاليت هسته‌ای ايران صلح‌آمیز است و سلاح هسته‌ای هيچ جايگاهی در دکترين دفاعی ما ندارد و ايران پيشتاز خاورميانه عاری از سلاح هسته‌ای بوده و هست.»

درياسالار مايک مولن، بار ديگر هشدار داد که جمهوری اسلامی ايران، در پی دستيابی به سلاح اتمی است و برای جلوگيری از چنين خطری، تنها روزنه کوچک و باريکی وجود دارد.

آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا تهران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و می گوید برنامه هسته‌ایش را با اهداف صلح آمیز دنبال می کند.
XS
SM
MD
LG