لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

«احتمال لغو مسابقه فوتبال ايران با آمريکا»


سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا سه شنبه گزارش داد که مسابقه بسيار مورد انتظار فوتبال ايران و آمريکا که قرار بود سال ۲۰۰۹ برگزار شود، به احتمال لغو شده است. ای اف سی اين خبر را از زبان يک مقام بالای فدراسيون فوتبال ايران اعلام کرد.

قرار بود تيم های فوتبال ايران و آمريکا با انجام دو مسابقه رفت و برگشت در خاک دو کشور، خاطره رقابت در جام جهانی ۱۹۹۸ را پس از ۱۱ سال زنده کنند. بر پايه اين گزارش اين دو مسابقه قرار بود در ۱۱ اکتبر در تهران و ۱۴ سپتامبر در لس آنجلس انجام شود.

علی اکبر کفاشيان، رييس فدراسيون فوتبال ايران به ای اف سی گفته است: «ما به صورت کتبی آمادگی خود را برای برگزاری دو مسابقه با آمريکا اعلام کرديم، اما هنوز هيچ پاسخی نگرفته ايم. در اين شرايط مسابقه ها لغو خواهد شد.»

مقامات دو تيم ملی ايران و آمريکا به هنگام کنگره فيفا در باهاماس بر سر برگزاری دو مسابقه دوستانه به توافق رسيده بودند.

در مسابقه جام جهانی ۱۹۹۸ در شهر ليون فرانسه که حالت سياسی به خود گرفت، ايران دو بر يک پيروز شد. دو تيم در پاسادنای آمريکا بار ديگر رو در روی هم قرار گرفتند که در جريان يک گردش ورزشی از سوی تيم ملی ايران بود و دو تيم يک بر يک مساوی شدند.

ای اف سی در پايان افزوده است که توجه به اين مسابقه از سوی ايرانيان پرتعداد تبعيدی به آمريکا بسيار زياد بود و بازتاب بسيار گسترده ای داشت.

شايان ذکر است که در ليون گلهای تيم ملی توسط حميد استيلی و مهدی مهدوی کيا به ثمر رسيد و در پاسادنای کاليفرنيا هم مهدی مهدوی کيا تک گل تساوی بخش را به ثمر رساند. در سفر به آمريکا در زمان رياست فدراسيون محسن صفايی فراهانی، مسابقه با آمريکا به اين شرط پذيرفته شد که کاروان تيم ملی فوتبال ايران در بدو ورود به آمريکا انگشت نگاری نشود. صفايی فراهانی اکنون در زندان جمهوری اسلامی بسر می برد.

پيش از اين خبرگزاری نيمه رسمی مهر برگزاری اين مسابقه را در پرده ای از ابهام اعلام کرده و با سکوت ناگهانی آمريکا پس از دعوت از تيم ملی ايران يادآور شده بود « با اين شرايط و با توجه به مسائل سياسی حاکم بر روابط بين دو کشور به نظر می رسد برگزاری اين ديدار دوستانه احتمال خوش بينانه ای نباشد هرچند تاکنون هيچيک از مقامات رسمی فدراسيون فوتبال کشورمان از لغو اين مسابقه تدارکاتی خبر نداده اند.»

مهر افزوده بود: « پيش از اين و در توافق روسای فدراسيون های فوتبال ايران و آمريکا در باهاماس مقرر شده بود در صورت ناکامی ايران در راهيابی به جام جهانی، ديدارهای دوستانه دو تيم در تهران و لس آنجلس برگزار شود.»

خبرگزاری مهر پس از اجلاس فيفا در باهاماس گزارش داده بود: «رئيس فدراسيون فوتبال کشورمان از استقبال مقامات ارشد فدراسيون فوتبال آمريکا برای رويارويی با تيم ملی فوتبال ايران خبرداد.»

در نشست ويژه روسای فدراسيون‌های فوتبال ايران و آمريکا در باهاماس بر برگزاری ديدار دوستانه بين تيم‌های ملی فوتبال دو کشور تاکيد و مقرر شد زمان قطعی برگزاری دو ديدار رفت و برگشت پس از مشخص شدن وضعيت صعود ايران و آمريکا به جام جهانی تعيين شود.
XS
SM
MD
LG