لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

ایران در رسانه‌های جهان: از راه و روش مذاکره با احمدی نژاد تا حفر قبر برای آمریکائیان


ايران از کشورهای خبرساز جهان است و راديو فردا نگاهی دارد به ايران در رسانه های جهان از جمله: راه و روش مذاکره با محمود احمدی نژاد، حفر قبرهای دستجمعی برای متجاوزان به ايران.

چگونه با احمدی‌نژاد مناظره کنیم؟

نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» یازدهم ماه اوت در مقاله‌ای تحت عنوان «چگونه با احمدی‌نژاد مناظره کنیم» به دعوت هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای مناظره رو در روی تلویزیونی اشاره می‌کند و برای موفقیت‌آمیز بودن چنین سناریویی ۵ راهکار را پیشنهاد می‌کند.

این مقاله می‌نویسد:

برخلاف آن‌که در ایالات متحده افکار عمومی، رئیس جمهور ایران را چهره‌ای نامعقول و دمدمی‌مزاج می‌داند ولی واقعیت اینست که احمدی‌نژاد سیاستمداری زیرک است که از چم و خم و شگردهای مناظره باخبر است.

روش مورد علاقه او در مناظره‌ها اینست که تا می‌شود پرسش‌هایی همراه با لفظ‌بازی مطرح کند، شخصیت طرف مناظره را زیر سؤال ببرد، طعنه بزند و بحث را چنان گل‌آلود کند که فرد طرف مناظره و تماشاچیان، اصل موضوع مناظره یادشان برود.

پنج راهکار پیشنهادی:
۱- او را مجبور کنید نتواند از موضوعات فرار کند. ۲- صحبت را با جزئیات دقیق دنبال کنید. ۳- معلومات او را به محک آزمایش بگذارید. (مصاحبه‌های او با رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد که وی در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله تاریخ سیاسی کشورش اطلاعات چندانی ندارد.) ۴ - فریب حرکات نمایشی و ساده‌گویی‌هایش را نخورید. (شما هم در مناظره با او بهتر است مفاهیم پیچیده را به شکلی عامه‌فهم بیان کنید.) ۵ - با او شوخی کنید. (او زیاد شوخی می‌کند، ‌شما هم شوخی کنید. مثلاً وقتی تکرار کرد که «ایران آزادترین کشور دنیاست» پاسخ دهید: «یعنی از آلمان نازی هم آزادتر است؟»)

سفیر ایران در عراق: روابط تجاری دو کشور مستحکم‌تر می‌شود

وال استریت جورنال (آمریکا): سفیر جدید ایران در عراق قول داد تا حجم تجارت میان دو کشور را دو برابر کند و روابط اقتصادی دوجانبه را گسترش دهد. این تصمیم آخرین حرکت تهران برای افزایش نفوذ رو به گسترشش در عراق است.

این حرکت در شرایطی اعلام می‌شود که سازمان ملل، ایالات متحده، و اتحادیه اروپا تحریم‌های تازه‌ای را به منظور محدود کردن بلندپروازی‌های هسته‌ای تهران وضع کرده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند که تهران ممکن است برای محدود کردن تأثیر این تحریم‌ها، تلاش‌های خود جهت تقویت مناسبات اقتصادی با بغداد را دوبرابر افزایش دهد.


۱۰ سؤال برای مذاکره‌کنندگان با ایران

نشریه آمریکایی «ریل کلیر ورلد» روز دهم اوت در نوشتاری با عنوان «۱۰ سؤال برای مذاکره‌کنندگان با ایران» می‌نویسد:

از این رهگذر که ممکن است گفت‌وگوها میان ایران و «گروه وین» (ایالات متحده، فرانسه، روسیه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) از سر گرفته شود این سؤال پیش می‌آید که آیا این گفت‌وگوها «واقعی» خواهد بود یا یکی دیگر از نقشه‌های ایران برای وقت‌کشی است؟

به نوشته نویسنده این مقاله، سه موضوع اصلی که ۱۰ سؤال مهم را پوشش می‌دهد باید راهنمای تیم آمریکایی مذاکره‌کننده با ایران باشد:
سؤال‌ها:
۱- آیا این گفت‌وگوها به موضوع سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران محدود خواهد شد؟ محدود کردن گفت‌وگو به این موضوع،‌ چیزی از نگرانی نسبت به کاربرد نظامی برنامه هسته‌ای ایران نمی‌کاهد.

۲- شروط مبادله سوخت هسته‌ای مطابق قرارهای قبلی صورت می‌گیرد یا قرارهای ایران با ترکیه و برزیل؟

۳ - آیا ایران غنی‌سازی ۲۰ درصد خود را متوقف خواهد کرد؟

۴ - آیا ایران ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد خود را به عنوان بخشی از قرارها به خارج منتقل خواهد کرد؟

۵ - آیا ایران هزینه سوختی را که برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت خواهد کرد خواهد پرداخت؟

۶- آیا ایران تمامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را به تعلیق در خواهد آورد؟

۷ - آیا ایران تهعد خود به پروتکل الحاقی پادمان را تجدید خواهد کرد؟

۸ - آیا ایران از استقرار سانتریفیوژهای جدید در همه سایت‌ها دست خواهد کشید؟

۹ - آیا ایران از ساخت مدل‌های جدید سانتریفیوژ چشم‌پوشی خواهد کرد؟

۱۰ - آيا هرگونه قرار تازه‌ای با ایران به معنای باطل شدن تحریم‌ها است؟

این احتمالاً از درخواست‌های ایران و پیش‌شرط ایران برای هرگونه قراری خواهد بود.

ایران برای آمریکایی‌ها گور دسته‌جمعی می‌کند

روزنامه هلندی آلخمینه داخ‌بلاد (آ.د.) در خبری این‌گونه می‌نویسد:

ایران به‌شدت سرگرم کندن گورهای دسته‌جمعی در بیابان‌های خوزستان است. به گفته یکی از مقام‌های ارشد نظامی ایران این گورها برای آن کنده می‌شود که اگر آمریکا به ایران حمله کرد سربازان آمریکایی را در آن‌ها به خاک بسپارند.

این گورها پاسخ ایران به اظهارات مایک مولن رئیس ستاد کل فرماندهی ارتش آمریکا است که هفته پیش از آماده بودن یک طرح حمله به ایران توسط نیروهای نظامی آمریکا خبر داده‌بود. مایک مولن در عین حال افزوده‌بود که وی شخصاً حمله به ایران را ایده خوبی نمی‌داند.

سایت روزنامه بریتانیایی گاردین نیز به این موضوع پرداخته و ویدوئی در این مورد نیز منتشر کرده است.
XS
SM
MD
LG