لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

«آمادگی نیروی هوایی اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران»


بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
رسانه های اسرائيل گزارش های بيشتری از آمادگی نيروی هوائی اين کشور و برخی آمادگی های نيروهای ديگر برای يک حمله احتمالی به تاسيسات اتمی ايران خبر می دهند.

روزنامه جروزالم پست دوشنبه نوشت که شماری از خلبانان و جنگنده های اسرائيلی از مدتی پيش در ايالات متحده آمريکا به تمرين برای عملياتی در دوردست پرداخته اند. اسرائيل فضائی کوچک دارد که برای تمرينهائی از اين دست مناسب نيست. اسرائيل درگذشته دربرخی کشورها مانند يونان تمرين هائی گسترده انجام داده بود.

جروزالم پست ارزيابی کرد که حضورخلبانان و جنگنده های اسرائيلی در آمريکا بخشی ديگراز تدابير جدی آمادگی اسرائيل برای مرحله ای باشد که مذاکرات هسته ای ميان غرب و ايران ناکام مانده باشد.

جروزالم پست نوشت «در روزی که جو بايدن معاون رئيس جمهوری آمريکا بر سيادت و استقلال اسرائيل در تصميم گيري های مربوط به اين کشور تاکيد نهاده، جروزالم پست آگاه شد که نيروی هوائی اسرائيل در تمرين های مشترک پيش روی آمريکا و اروپا نيز شرکت خواهد کرد.»

همزمان، روزنامه هاآرتص دوشنبه نوشت مقامات اسرائيل درپی ناآرامی های اخير درايران و ابقای محمود احمدی نژاد در مقام رياست جمهوری، بلندپايگان اسرائيلی به آمريکا پيام داده اند که «بايد از هم اينک خود را برای احتمال شکست مذاکرات ميان ايران با غرب» آماده کرد.

بنوشته هاآرتص، درخواست اسرائيل شامل تهيه فهرست جايگزينی نيز برای برقراری تحريم های جدی تر عليه ايران و همچنين «گامهای ديگر» بوده است.

بنوشته هاآرتص، سياستمداران و مقامات اطلاعاتی اسرائيل که درهفته های اخير با مقامات ارشد آمريکا ديدارکردند، پيامهای لازم را به آگاهی آنها رساندند، و همزمان پيامهای مشابه اسرائيل به آگاهی رهبران آلمان، روسيه، فرانسه و ژاپن رسانده شده است.

دراين ميان، نيروی دريائی اسرائيل تاييد کرد که که زيردريائی «دولفين» که اخيرا با موافقت مصر از کانال سوئز گذشته بود، پس از دو روز توقف در بندرايلات در جنوب اسرائيل، يکشنبه به پايگاه اصلی خود در بندرحيفا، درشمال اسرائيل بازگشت است. نيروی دريائی اسرائيل شامگاه يکشنبه اعلام کرد که حرکت زيردريائی اسرائيل يک تمرين بود و اسرائيل قصدی برای تعيين پايگاه دائمی در آب های دريای سرخ ندارد.»

زيردريائی دولفين که توان ضربه هسته ای دارد، چند روز پيش از کانال سوئز عبور کرد وپس از مدتی نامعلوم به اسرائيل بازگشت. جروزالم پست که اين گزارش را برای نخستين بار پنجشنبه گذشته منتشر کرده بود، نوشت ورود زيردريائی به سوئز، با موافقت قطعی مصر صورت گرفته و اين نخستين بار در چهار سال اخير بوده که زيردريائی اسرائيل وارد آبراه سوئز شد.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل دو ماه پيش به مصر رفت و اهود باراک وزير دفاع اسرائيل سه هفته پيش با حسنی مبارک رئيس جمهوری مصر در قاهره ديدارکرد، که خود تاکيد نمود که پيرامون مسائل ايران نيز با رهبر مصر گفتگو کرده است.

اسرائيل سه فروند زيردريائی با توانائی اتمی با نامهای «دولفين»، «لوياتان» (نهنگ) و «تکوما» (رستاخيز) دارد. اين زيردريائی ها ساخت آلمان هستند.

روزنامه ساندی تايمز نيز يکشنبه مدعی شده بود که «مقامات عربستان به اسرائيل گفته اند که چشم خود را بروی عبور احتمالی جنگنده های اسرائيل از آسمان عربستان برای انجام حمله عليه تاسيسات اتمی ايران، می بندند.»

اما دفتر نخست وزيری اسرائيل بلافاصله با صدور بيانيه ای اين گزارش ساندی تايمز را که توسط خبرنگار اسرائيلی اين روزنامه منتشر شده بود، رد کرد.
XS
SM
MD
LG