لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

تلاش اسرائيل برای دور کردن کشورهای آمريکای لاتين از ايران


آويگدور ليبرمن
آويگدور ليبرمن
آويگدور ليبرمن وزير خارجه اسرائيل در چارچوب برنامه جديد دولت اين کشور برای نزديک شدن به کشورهای حوزه آمريکای لاتين و دور کردن آنها از جمهوری اسلامی ايران، ديدار رسمی خود از شماری از کشورهای اين منطقه را آغاز کرد.

آقای ليبرمن که دوشنبه در سفری ده روزه، راهی آمريکای لاتين شد از برزيل، آرژانتين، پرو و کلمبيا ديدار می کند.

آويگدور ليبرمن از زمان رسيدن به پست وزارت خارجه در اول آوريل، دو برنامه جديد «نگاه به روسيه و جمهوری های شوروی پيشين» و «نگاه به آمريکای لاتين» را در پيش گرفته درحالی که نگاه دولتهای پيشين اسرائيل همواره به سوی غرب بوده است.

آقای ليبرمن در گام نخست طرح «نگاه به روسيه و جمهوری های شوروی پيشين» دوماه قبل به روسيه، روسيه سفيد و چند کشور مسلمان نشين رفت، و سپس شيمون پرز رئيس جمهوری اسرائيل ماه گذشته ديدارهای رسمی از آذربايجان و قزاقستان به عمل آورد. پرز و اهود باراک وزير دفاع اسرائيل نيز در روزهای آينده از روسيه ديدار خواهند کرد.

در چارچوب «نگاه به آمريکای لاتين» در روزهای اخير اسحاق آهارونوويچ وزير امنيت داخلی اسرائيلی و نيز دانی آيالون معاون وزير خارجه اسرائيل از پاناما و کستاريکا ديدار کردند. آيالون در همآيش کشورهای آمريکای لاتين در هندوراس شرکت کرد. عوزی لانداو يک وزيرديگر ماه اوت به پاراگوئه و اکوادور می رود، و شيمون پرز نوامبر با هيات های بزرگی راهی شماری از کشورهای منطقه خواهد شد. اسرائيل قصد دارد، دفاتر سياسی جديدی در آمريکای لاتين و نيز آسيای ميانه بگشايد.

اکثر کشورهای حوزه آمريکای لاتين از دهه ها قبل با اسرائيل در سطح سفير مناسبات کامل سياسی داشتند. اما در دو سال اخير مناسبات اکثر اين کشورها با اسرائيل دستخوش تنش شده است. اسرائيل ايران را عامل پشت پرده اين تنش ها می داند.

هوگو چاوز رئيس جمهوری ونزوئلا و هم پيمان نزديک محمود احمدی نژاد در شب ژانويه ۲۰۰۹ در پی ديدار با هيات اعزامی از سوی احمدی نژاد، دستور خروج سفير اسرائيل از کاراکاس را صادر کرد.

در آن روزها اسرائيل نبرد «سرب مذاب» عليه غزه را آغاز کرده بود. جمهوری اسلامی شديدا عليه اسرائيل موضع گرفته بود و کشورهای هم پيمان با احمدی نژاد در آمريکای لاتين، بويژه ونزوئلا، سطح مناسبات با اسرائيل را پائين آوردند.

وزارت خارجه اسرائيل دو ماه پيش نيز در سندی مدعی شد که کشورهای حوزه آمريکای لاتين در دادن اورانيوم خام به ايران نقش داشته اند. اما اين کشورها اين اتهام را رد کردند.

موعد سفر ليبرمن به آمريکای لاتين با پانزدهمين سالروز انفجار در«عميا» ساختمان کانون همياری يهوديان آرژانتين همزمان شده است. اسرائيل و جامعه يهوديان آرژانتين ايران را آمر اين بمبگذاری و حزب الله را مجری آن می دانند.

ليبرمن با رئيس جمهوری برزيل و شمار ديگری از بلندپايگان آن کشور ديدار می کند. اوائل ماه مه که سفر احمدی نژاد به برزيل باطل شد، ليبرمن مدعی شد که «اين موفقيت کاراسرائيل بوده است.»

به گزارش تارنمای فارسی تشکيلات اطلاعاتی اسرائيل، مقامات اين کشور در سندی به تاريخ هشتم آوريل، نتيجه بررسی های خود را در مورد «هدفهای ايران در قبال آمريکای لاتين» در ۱۲ محور منتشر کردند. در محور نخست بررسی ها تاکيد شد که «ايران به آمريکای لاتين بعنوان حيات خلوت آمريکا نفوذ کرده است.»

وزارت خارجه اسرائيل می گويد دولت اين کشور با اعزام هيات های اقتصادی، کشاورزی مدرنيزه و کارشناسان ديگر عرصه ها تلاش خواهد کرد که غفلت سال های گذشته اسرائيل (و تا حدی آمريکا) در قبال آمريکای لاتين را جبران کند.
XS
SM
MD
LG