لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

«اسرائیل برنامه ای برای حمله به ایران ندارد»


مايکل اورن
مايکل اورن
سفير اسرائيل در آمريکا اعلام کرد که «در حال حاضر اين کشور برنامه ای برای حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران ندارد».

دکتر مايکل اورن سفير جديد اسرائيل در آمريکا در مصاحبه ای که يکشنبه از شبکه سی.ان.ان پخش شد گفت: «معتقدم که ما حتی ازمرحله فکرکردن به انجام چنين حمله ای دور هستيم».

در اين مصاحبه که توسط فريد ذکريا مجری مشهور سی.ان.ان صورت گرفت، سفير اسرائيل گفت که باراک اوباما در مذاکرات خود با بنيامين نتانياهو (در بهار) قول داد که مذاکرات جدی و قاطع با ايران صورت گيرد، و آن هنگام گفت که حداکثر پايان سال جاری، سقف زمانی اين مذاکرات است.

مايکل اورن افزود «اما اينکه آمريکا ضرب الاجل به ايران را به آخر ماه آينده (سپتامبر) جلو انداخته، آسودگی خاطر اسرائيل را بيشتر کرده است، و ما به اين موعد نزديک می شويم و می دانيم که تا اين تاريخ بايد اتفاقی بيفتد».

سفيراسرائيل افزود «اين واقعيت که در پی رخدادهای اخير ايران، آمريکا از خود آمادگی بيشتری برای تحريم های کارسازتر عليه ايران نشان می دهد، برای اسرائيل دلگرم کننده است».

مايکل اورن اين ديدگاه سنتی سران اسرائيل را تکرار کرد که «اسرائيل نخستين کشوری نخواهد بود که از توان هسته ای (نظامی) در خاورميانه استفاده کند»، و گفت «اين سياست اسرائيل از دهه پنجاه ميلادی بوده، که اسرائيل به آن تا به امروز پايبند آن مانده است».

در مورد «انتظارات اسرائيل از ايران»، سفير اسرائيل در واشينتگتن گفت: «ما می خواهيم که شاهد آمادگی ايران برای قطع برنامه غنی سازی اورانيوم، و توقف ساخت و نصب دستگاههای گريز ازمرکز(سانتری فيوژها) باشيم، اما اين اتفاق ها هنوز رخ نداده است».

مايکل اورن گفت: «اسرائيل بر اين باوراست که هرکشوری در خاورميانه حق دارد که برای مصارف مسالمت آميز توان هسته ای داشته باشد اما مشکل در مورد ايران اين است که آنها بارها و بطور سيستماتيک دروغ گفته اند، و با اين رفتار موجب بی اعتمادی شده اند، و اگر فردا نيز ايران بگويد که با نظارت بر طرح های هسته ای موافق است، اسرائيل هنوز نمی تواند اين وعده را باور کند».

سفيراسرائيل در آمريکا در مورد اينکه اسرائيل چه نظری در باره کشمکش های جاری در حاکميت ايران دارد، گفت «چيزی که برای ما مهم است، تغيير رهبری نيست. تغيير سياست ها مورد نظر ماست. اينکه آنها حمايت از گروه های تروريستی را قطع کنند و از حمايت از حزب الله و حماس دست بردارند».

مايکل اورن گفت: «حماس اهرم رژيم ايران در غزه است و ايران را دراين منطقه نمايندگی می کند و هرچه سران تهران بگويند انجام می دهد، و دليل اينکه صلح با فلسطينی ها و مذاکرات آشتی داخلی ميان فتح و حماس پيشرفت نمی کند، اراده ايران است که چنين ميخواهد».

باراک اوباما اعلام کرده که تا هنگام تشکيل نشست سران «گروه ۲۰» در اواخر سپتامبر، ايران بايد به بسته پيشنهادی قدرتها پاسخ داده باشد در حاليکه ايران برای ارائه «بسته پيشنهادی خود» همچنان اصرار می ورزد. سعيد جليلی دبيرشورای عالی امنيت ملی ايران اخيرا اعلام کرد که بسته پيشنهادی جديد ايران بزودی ارائه می شود.

ايران که داشتن نيات نظامی از برنامه هسته ای خود را در سال های اخير پيوسته رد کرده، همواره به اسرائيل يا هر عاملی ديگر نسبت به عواقب حمله به تاسيسات هسته ای ايران هشدار جدی داده است.

هفته گذشته بنيامين نتانياهو از يک پايگاه نيروی هوائی اسرائيل ديدار کرد، که رسانه های اسرائيل آنرا با آمادگی برای يک حمله احتمالی به پايگاه های هسته ای ايران مرتبط دانستند.
XS
SM
MD
LG