لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

«برنامه هسته ای ایران موضوع اصلی مذاکرات بوش و اولمرت»


اهود اولمرت، نخست وزير دولت انتقالی اسرائيل، برای آخرين گفت و گوی رسمی با جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، که درآخرين هفته های رياست جمهوری خود است، به کاخ سفيد رفته است.



برخی از رسانه های اسرائیلی از جمله «یدیعوت آخرونوت» نوشته اند که آقای اولمرت، روز دوشنبه، آخرين درخواست های اسرائيل را در زمينه نظامی، امنيتی و سياسی از جرج بوش مطرح خواهد کرد.


اهود اولمرت در ديدارهای ماه های اخير با جرج بوش، فهرستی از نيازهای مهم امنيتی و نظامی ارتش اسرائيل را ارائه کرد .


اما بعدا اعلام شد که آمريکا از بيم اينکه اين تجهيزات برای يک حمله نظامی عليه ايران به کارروند، از تامين همه اين فهرست خودداری کرد اما با فروش شماری ازجنگنده های پيشرفته و اعطای سامانه راداری پيشرفته به اسرائيل موافقت کرد.


در روزهای اخير اعلام شد که سامانه راداری ضد موشکی آمريکائی که ماه سپتامبر توسط ارتش آمريکا درصحرای «نگب» نصب شده، و در نيمه ماه دسامبر راه اندازی خواهد شد .


به گزارش «آسوشيتد پرس»، نحوه تعامل با ايران، ممکن است يکی ازمسائل اصلی درمناسبات ميان اسرائيل با دولت باراک اوباما باشد و اتحاد نظر وسياست مشترک اسرائيل و آمريکا که درزمان بوش درقبال ايران وجود داشت، دستخوش اخلال شود .


آقای اولمرت درباره روند صلح اسرائيل با فلسطيني ها و سوريه نيز با جرج بوش گفتگو می کند. دولت بوش اميدواربود که طرح او برای وجود دو کشورفلسطين و اسرائيل در جوار يکديگر تا پايان سال ۲۰۰۸ تحقق يافته باشد.


آقای اولمرت که از يکشنبه درآمريکا بسرمی برد، در ديدار با کاندولیزا رايس، وزیر امور خارجه آمریکا درباره تلاش های صلح اسرائيل و فلسطينی ها گفت و گو کرد.


خانم رايس يکشنبه گفت: « بدست نيآمدن توافق با فلسطينی ها درسال جاری، عمدتا بدليل تحولات صحنه سياست اسرائيل بود.»


اولمرت با ديک چینی، معاون رئيس جمهوری، و نيز رابرت گيتس، وزير دفاع آمریکا، و شماری از قانونگذاران ارشد کنگره ديدارمی کند.


XS
SM
MD
LG