لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

اسرائیل جنوب غزه را بمباران کرد


مردی فلسطینی در کنار یک تونل زیر زمینی انتقال اسلحه
مردی فلسطینی در کنار یک تونل زیر زمینی انتقال اسلحه
درحاليکه وزير دفاع اسرائيل از انجام «تلاش های فوق العاده در منطقه» برای دستيابی به توافق آتش بس در مورد غزه سخن گفت، نيروی هوائی اسرائيل بار ديگر بخش جنوبی غزه را بمباران کرد.

جنگنده های اسرائيلی درپنج پرواز نيمه شب، لبه مرزی غزه با مصر را به «ظن وجود دالان های زيرزمينی انتقال جنگ افزار» مورد حمله قراردادند.

شاهدان گفتند، اصابت موشک های شليک شده ازجنگنده های اف- ۱۶ به جنوب الرفح تلفات و جراحاتی درپی نداشت.

همزمان، ناوچه های نيروی دريائی اسرائيل درآبهای مديترانه، به نقاطی درون الرفح تيراندازی کردند که خساراتی برجای نهاد.

اسرائيل اعلام کرد اين حملات واکنشی به شش مورد حملات راکتی و خمپاره ای بود که در طول روز جمعه به شهرهای جنوب اسرائيل شليک شده بود.

حملات راکتی درجنوب اشکلون و «دروازه نگب»، که هيچ گروهی ازفلسطينی ها مسووليت آنرا نپذيرفت، بی تلفات بود اما برگزاری فستيوال «سرخ مثل لاله» را که برای تشويق اسرائيليها به ازسرگيری گردشگری درجنوب، پس ازبحران اخير، برگزار شده بود، مختل کرد و وحشت آفريد.

دهها هزار نفر برای شرکت در جشنواره طبيعت زيبای گل ها ی لاله سرخ به جنوب رفته بودند.

اهود اولمرت نخست وزيراسرائيل هفته گذشته گفت، «اينگونه نخواهد بود که در برابر هر حمله، ما نيز حمله ای کوچک داشته باشيم بلکه پاسخی فراتر از ابعاد متناسب خواهيم داد».

اهود باراک وزيردفاع اسرائيل شامگاه شنبه به تلويزيون اسرائيل گفت، «به حماس توصيه می کنم که ازامتحان کردن ما دست بردارد زيرا پاسخهای بعدی اسرائيل می تواند دردناک تر باشد».

حملات متقابل درحالی ادامه يافته که اسرائيل به سوی انتخابات کنست گام برمی دارد. درآستانه انتخابات سه شنبه دهم فوريه، نگرانی مردم اسرائيل ازتجديد تنش ها و حملات راکتی، راستگرايان را بشدت تقويت کرده و دولت بعدی اسرائيل ممکن است تمايلات افراطی داشته باشد.

بنيامين نتانياهو رهبر ليکود، که پيش آهنگ آخرين نظرسنجی قبل از انتخابات است، شامگاه جمعه به تلويزيون اسرائيل گفت، «دولت اولمرت نگذاشت که ارتش کارحماس درغزه را يکسره کند»، و افزود «وی اين کار را تمام می کند و نخواهد گذاشت که ايران گرمخانه پرورش تروريستی بيخ گوش اسرائيل، در غزه، داشته باشد».

اين درحالی است که مصر اعلام کرد انتظاردارد که حماس يکشنبه به طرح آتش بس پاسخ نهائی بدهد.

مصربه حماس گفته است، با روی کارآمدن احتمالی بنيامين نتانياهو، وضع دشوارمی شود و بهتر است که حماس اکنون پيشنهادها را بپذيرد.

شبکه تلويزيونی «سی.ان.ان ترک» شنبه اعلام کرد عليرغم تنش شديد درمناسبات ترکيه و اسرائيل، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه درتلاش های آتش بس و توافق ميان حماس و اسرائيل برای مبادله زندانيان نقش اساسی دارد.

درواکنش به اين گزارش ها، وزيردفاع اسرائيل تنها گفت «تلاش های فوق العاده ای در منطقه در جريان است».

رسانه های اسرائيل، مصرو ترکيه می گويند، هدف تلاش ها اين است که تا دولت اهود اولمرت روی کار است، توافق مبادله زندانيان رسمی شود تا دولت بعدی اسرائيل نيزبه اجرای آن ملزم گردد.
XS
SM
MD
LG