لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

برنامه هسته ای ایران؛موضوع مذاکرات نتانیاهو و مبارک


نتانیاهو در نخستین سفر رسمی خارجی خود به مصر رفته است.
نتانیاهو در نخستین سفر رسمی خارجی خود به مصر رفته است.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در نخستين سفر خارجی رسمی خود، امروز دوشنبه، بيست و يکم ارديبهشت در بندرشرم الشيخ با حسنی مبارک رئيس جمهوری مصر به گفتگو نشسته است.

به گزارش رسانه های اسرائيل، نتانياهو با هدف «تشکيل جبهه مشترکی از کشورهای عربی در کنار اسرائيل عليه پرونده هسته ای ايران» به اين مذاکرات رفته اما مقامات مصر تاکيد کرده اند که پيشبرد تلاش های صلح خاورميانه و لزوم موافقت دولت تازه اسرائيل با استقلال فلسطين، «مهمترين موضوع برای مصر در اين مذاکرات» است.

سليمان عواد سخنگوی رياست جمهوری مصر گزارش های مقامات اسرائيلی در مورد «قرار داشتن ايران در صدر مذاکرات امروز نتانياهو- مبارک» را رد کرد و گفت «روند صلح خاورميانه اصلی ترين دغدغه مصر در مقطع کنونی است.»

نتانياهو که از دوازدهم فروردين کار خود را آغاز کرده، استقلال فلسطين و راهکار «دوملت، دودولت» را تا کنون مورد حمايت قرار نداده، و اعراب از اين امر نگران شده اند.

نتانياهو را در سفر به مصر، ژنرال دوره احتياط بنيامين بن اليعزر از اعضای حزب کارگر که وزير صنايع در دولت ائتلافی اسرائيل است، همراهی می کند.

بن اليعزر يکشنبه به راديوی اسرائيل گفت، «حزب کارگر به شدت معتقد است که بدون استقلال فلسطين، کارصلح پيش نمی رود و اگر نتانياهو بخواهد سر خود را با راهکارهای ديگر گرم کند، بيهوده فشارهای جهانی بر اسرائيل را افزايش می دهد». وی گفت ما وارد ائتلاف دولت شديم تا اين نظر خود را پيش بريم.

بن اليعزر خود يک يهودی عراقی است و عربی زبان مادری اش است، و بخاطر تبارعربی، همواره مناسبات صميمانه ای با حسنی مبارک داشته است.

به گزارش دولت اسرائيل، نتانياهو پيش از ديدار بيست و هشتم ارديبهشت در کاخ سفيد با باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا، با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن هاشمی نيز ديدارخواهد کرد.

ملک عبدالله دوم ماه گذشته نخستين رهبرجهان عربی و اسلامی بود که اوباما او را برای بررسی پيشبرد صلح خاورميانه به آمريکا دعوت کرده بود.

همزمان با مذاکرات نتانياهو- مبارک، ملک عبدالله دوم نيز برای بررسی آينده صلح سوريه و اسرائيل، دوشنبه در سفری کم سابقه وارد دمشق شد.

ملک عبدالله دوم در مصاحبه ای که دوشنبه در روزنامه تايمز لندن منتشر شده، «هشدار» داد که اگر صلح خاورميانه پيشرفت جدی نکند، منطقه در يک سال و نيم آينده با بحران بسياروخيمی در حد يک جنگ روبرو خواهد بود.

ملک عبدالله دوم به تايمز گفت، ديدارهفته آينده نتانياهو و اوباما «آينده منطقه را رقم خواهد زد.»

مصر و اردن دو کشورمهم عضو اتحاديه عرب با اسرائيل مناسبات کامل سياسی با اسرائيل دارند.
XS
SM
MD
LG