لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

نتانیاهو: استقلال فلسطين در جوار اسرائيل، يک تفاهم ملی است


بنيامين نتانياهو
بنيامين نتانياهو
بنيامين نتانياهو نخست وزير دولت راست گرای اسرائيل که مدتها حاضر به حمايت از استقلال فلسطين نبود، يکشنبه گفت «استقلال فلسطين در جوار اسرائيل، يک تفاهم ملی است.»

نتانياهو در نشست هيات دولت خود، که در آن جمع بندی يکصد روز نخست کار کابينه اش را ارائه کرد، گفت «برسر تشکيل کشور فلسطين و وجود آن در کنار اسرائيل، اکنون تفاهمی گسترده (درميان اسرائيلی ها) وجود دارد.»

نتانياهو برای نخستين بار ماه گذشته در نطق دانشگاه برايلان که آنرا در پاسخ به نطق سياسی قاهره رئيس جمهوری آمريکا ايراد کرد، از استقلال فلسطين سخن گفت.

نتانياهو يکشنبه بار ديگر خواهان آن شد که فلسطينی ها اسرائيل را به عنوان «کشوری برای قوم يهود برسميت بشناسند». محمود عباس رهبر تشکيلات فلسطينی پيشتر گفته بود «ما اسرائيل را برسميت می شناسيم اما اينکه اين کشور چه ماهيتی دارد، به خود اسرائيلی ها مربوط می شود.»

سازمان حماس و ديگر تشکل های عضو جبهه مقاومت نيز قاطعانه درخواست نتانياهو را برای شناسائی اسرائيل به عنوان کشوری برای قوم يهود رد کرده اند. خالد مشعل، رئيس دفتر سياسی حماس ماه گذشته در نطق خود، در پاسخ به نطق های اوباما و نتانياهو، گفته بود که نتانياهو با اين مانع تراشی جديد «نشان داده که نمی خواهد روند سياسی از سرگرفته شود.»

نتانياهو درنشست يکشنبه دولتش اين شرط را نيز تکرار کرد که کشور مستقل فلسطين بايد «عاری از سلاح و بدون ارتش» باشد.

نتانياهو همچنين با بازگشت فلسطينی های پراکنده در جهان مخالفت کرد و گفت که «اين امر راه حلی خارج از خاک اسرائيل خواهد يافت». اسرائيل می گويد که بازگشت ميليونها نفری که به عنوان نسل های بعدی پناهندگان فلسطينی در جهان زندگی می کنند، موجب نابودی عملی اسرائيل خواهد شد. برخی مقامات فلسطينی نيز پيشتر راه حل هائی مانند بازگشت برخی از اين افراد، و دادن غرامت و تابعيت خارجی به اکثر آنها را پذيرفته اند.

آقای يولی ادلشتين وزير اموراطلاع رسانی به خبرنگاران گفت که نتانياهو پيش از شرکت در نشست دولت، يکشنبه درجلسه داخلی وزيران حزب ليکود گفته است که «هيچ تعهدی به آمريکا برای قطع آبادی سازی در شهرک های يهودی نشين موجود در کرانه باختری نداده است.»

اهود باراک وزير دفاع اسرائيل نيز اعلام کرد که راهی لندن است تا بار ديگر با جرج ميچل فرستاده ويژه دولت آمريکا درامور خاورميانه درباره اختلافات اسرائيل و آمريکا در مورد خانه سازی های اسرائيلی در کرانه باختری گفتگو کند.

آمريکا بشدت با اين خانه سازی ها مخالف است و تاکيد کرده که «هيچ عذر و بهانه ای را نمی پذيرد». اتحاديه اروپا و دبير کل سازمان ملل نيز اين درخواست را اخيرا بارها مورد تاکيد قرارداده اند. خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پنجشنبه درسخنرانی در بوند ستاگ، پارلمان آلمان، اسرائيل را فراخواند که به اين خانه سازی ها خاتمه دهد، که واکنش تند وزير خارجه راست گرای اسرائيل را در پی آورد.

باراک اوباما در ديدار دوشنبه خود با دميتری مدوديوف رئيس جمهوری روسيه در مسکو درباره راهکارهای به گردش در آوردن دوباره روند صلح خاورميانه رايزنی خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG