لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

اسراییل ۷۵۰ واحد مسکونی در کرانه باختری احداث می کند


گسترش شهرک های یهودی نشین در مناطق مورد منازعه اسراییل و فلسطینی ها امیدها نسبت به برقراری صلح میان طرفین را زیر سوال برده است.( عکس: AFP)
گسترش شهرک های یهودی نشین در مناطق مورد منازعه اسراییل و فلسطینی ها امیدها نسبت به برقراری صلح میان طرفین را زیر سوال برده است.( عکس: AFP)

اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه ساخت ۷۵۰ واحد مسکونی جديد در يک شهرک يهودی نشين، در کرانه باختری، در نزديکی اورشليم (بيت المقدس) را، تاييد کرد.


واحدهای مسکونی جديد قرار است در «غفات زئيف»، در نزديکی شهر اورشليم (بيت المقدس) ساخته شود.


آقای اولمرت اعلام کرده است ساختن هر ساختمانی خارج از محدوده شهرداری اين شهر، به اجازه شخصی وی بستگی دارد.


فلسطينی ها اين تصميم را محکوم کرده و آن را ضربه جدی ديگری بر گفت و گوهای اخير صلح بين اسرائيل و فلسطينی ها، که با ميانجی گيری آمريکا صورت گرفته بود، دانستند.


گفت و گوهای صلح بين اهود اولمرت و محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، در نوامبر سال گذشته، توسط ايالات متحده برگزار شد.


جرج بوش، رييس جمهوری آمریکا، ابراز اميدواری کرده است که تا پيش از پايان رياست جمهوری وی در ژانويه سال ۲۰۰۹ صلح پايداری بين اسرائيل و فلسطينی ها برقرار شود.


خبر ساختن ساختمان های جديد ، سه روز پس از آن صورت می گيرد که مردی مسلح، هشت دانشجو و دانش آموز يهودی را در سمينار مذهبی در اورشليم (بيت المقدس)، مورد حمله قرار داد و کشت.

تحلیلگران می گویند که ادامه ساخت واحدهای مسکونی در آبادی های يهودی نشين در مناطق اشغالی و حمله مرگ آور اسرائيل به نوار غزه که تحت کنترل گروه اسلامگرای حماس است، هر گونه پيشرفتی را برای بر قراری صلح متوقف کرده است.


خبر احداث ساختمان های جديد سه روز پس از آن صورت می گيرد که مردی مسلح، هشت دانشجو و دانش آموز يهودی را در سمينار مذهبی در اورشليم (بيت المقدس)، مورد حمله قرار داد و کشت.


به گزارش خبرگزاری رويترز، «راديو اسرائيل» اعلام کرد که حزب مذهبی شاس، که در دولت ائتلافی اولمرت حضور دارد ، تهديد کرده بود در صورتی که نخست وزير اين کشور احداث خانه های جديد را تاييد نکند، از دولت اولمرت کنار گيره ای می کند.


مارک ريگيو، سخنگوی آقای اولمرت ، اعلام کرد که طرح احداث اين خانه ها به ده سال گذشته بر می گردد و پيش از تشکيل اين دولت چنين تصميمی گرفته شده بود.


وی افزود که ما اين خانه ها را در چارچوب مرزهای اسرائيل می سازيم.


در همين حال صائب عریقات، مذاکره کننده فلسطينی در گفت و گوهای صلح با اسرائيل، تصميم اخیر دولت اولمرت را به شدت محکوم کرد و گفت اين امر ضربه شديدی به مذاکرات صلح زده است.


طبق «نقشه راه» آمريکا، برای برقراری صلح پايدار بين اسرائيل و فلسطينی ها، اسرائيل بايد احداث خانه های جديد در آيادی های يهودی نشين را متوقف می کرد و مقامات فلسطينی از حمله شبه نظاميان خود به اسرائيل جلوگيری می کردند.


XS
SM
MD
LG