لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

موریس ژار، آهنگساز «دکتر ژیواگو»، درگذشت


موريس ژار
موريس ژار
موريس ژار، موسيقي‌دان و آهنگساز فرانسوی مقيم آمريکا، روز يک‌شنبه در اثر بيماری سرطان در سن ۸۴ سالگی در لوس آنجلس درگذشت.

موريس ژار موسيقی متن فيلم‌های مشهوری از سينمای جهان را ساخته است که از ميان آنها می‌توان لارنس عربستان و دکتر ژيواگو را نام برد.

اگر نام ژار در ميان دوستداران موسيقی امروز با نام ژان ميشل ژار، سازنده موسيقی اکسيژن، بيشتر بر سر زبان‌هاست، برای دوستداران سينما، نام پدر او، موريس ژار، يادآور موسيقی فيلم‌های عظيم تاريخ سينماست.

موريس ژار، موسيقي‌دان فرانسوی، که عمدتأ در آمريکا زندگی می‌کرد سه بار برای ساختن موسيقی متن فيلم‌های لارنس عربستان، دکتر ژيواگو و گذری به هند موفق به دريافت جايزه اسکار بهترين موسيقی فيلم شد.

وی گذشته از آفريدن موسيقی متن فيلم در طول فعاليت‌هايش در اروپا، از ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۳، در زمينه تئاتر نيز حضوری معتبر داشته، و با نويسندگانی چون آلبر کامو، ژان کوکتو و هارولد پينتر همکاری داشته است.

موريس ژار کار هنری خود را در فرانسه آغاز کرد و موسيقی متن ۴۰ فيلم در سينمای فرانسه را آفريد که «آيا پاريس می‌سوزد» يکی از مشهورترين آنهاست. وی از اواسط سال‌های ۶۰ ميلادی به کاليفرنيا می‌رود و لوس آنجلس را به عنوان مکان اقامت خود برمی‌گزيند.

اعتبار جهانی موريس ژار پيامد خلاقيت او در آفريدن بيش از۱۵۰ موسيقی فيلم در دوران هنری اوست که اغلب به هنگام عرضه شدن‌شان، نام او را به عنوان آهنگسازی منحصربه‌فرد به ثبت رساندند. موريس ژار همچنين به عنوان پايه‌گذار شيوه استفاده توأم موسيقی الکترونيک و کلاسيک شناخته می‌شود.

گذشته از دريافت سه جايزه اسکار برای فيلم‌های لارنس عربستان، دکتر ژيواگو و گذری به هند موريس ژار جوايز بين‌المللی ديگری نيز برای موسيقی متن فيلم‌های شاهد در سال ۱۹۸۵، انجمن شاعران مرده در ۱۹۸۹، دختر رايان در ۱۹۷۰، گوريل‌ها در مه در ۱۹۸۶، و روح در ۱۹۹۰ و چند فيلم ديگر دريافت کرده است.

موريس ژار همچنين به عنوان رهبر ارکستر، با ارکسترهای معتبری چون ارکستر فيلارمونيک لندن، ژاپن، اوساکا، لوس آنجلس و ارکستر راديويی ايتاليا همکاری داشته است.

از جمله فعاليت‌های ديگر ژار، آفريدن آثار مختلف موسيقی صحنه‌اي است که از ميان آنها می‌‌توان باله «گوژپشت نتردام» را که در اپرای مشهور پاريس اجرا شد نام برد.

موريس ژار در دوران رياست جمهوری فرانسوا ميتران مدال باارزش «لژيون دو نور» را با عنوان مهم‌ترين مقام فرماندهی هنر و ادبيات از دست رئيس جمهوری فرانسه دريافت کرد.

وی که به عنوان آهنگساز مورد علاقه «ديويد لين» موسيقی متن اغلب فيلم‌های او را ساخته است، با کارگردانان مشهور ديگری چون جان هیوستون، آلفرد هيچکاک، لوکينو ويسکُونتی و هانری ورنوی فرانسوی نیز همکاری داشته است.
XS
SM
MD
LG