لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

لاوروف: با پیشنهاد آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران موافقیم


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، روز جمعه اعلام کرد که اين کشور با پيشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کاهش ذخیره اورانیوم با غلظت پائین ایران موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سرگئی لاوروف به خبرنگاران گفت ما با پيشنهادات آژانس موافقيم و انتظار داريم ايران و بقيه مذاکره‌کنندگان نيز در اين مورد ابراز آمادگی کنند.

روز چهارشنبه اعلام شد که نمايندگان ايران، روسيه، فرانسه، آمريکا و آژانس انرژی اتمی پس از سه روز مذاکره بر سر پيش‌نويسی برای ارسال اورانيوم سه و نيم درصدی ايران به روسيه برای تبديل به سوخت اتمی موافقت کرده‌اند.

طبق این پیش‌نویس ايران ۷۵ درصد از اورانيوم با غلظت کم خود را به روسيه می‌فرستد و در مقابل اورانيوم با غناى ۲۰ درصد تحويل مى‌گيرد. سپس فرانسه آن را به ميله‌های سوخت تبديل کند.

محمد البرادعی در پایان مذاکره بین ایران از یک سو و سه کشور روسیه و آمریکا و فرانسه از سوی دیگر از تحویل «پیش‌نویس موافقت‌نامه‌ای» خبر داد که به گفته او «بیانگر رویکردی متعادل به چگونگی برداشتن گام‌های پیش رو» است.

ایران و کشورهای مذاکره‌کننده تا امروز، جمعه، فرصت دارند تا این پیش‌نویس را تایید کنند.

روز سه‌شنبه نیز يک مقام آمريکايی در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبر داد که هيات نمايندگی ایالات متحده در وين با همتايان ايرانی خود در دفتر محمد البرادعی ديدار و درباره پيشنهاد ارسال اورانيوم غنی‌شده به خارج از ايران برای تبديل به سوخت مورد نياز رآکتور تهران مذاکره کرده‌اند.

ایران تاکنون این پیش‌نویس را تایید نکرده و محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس، با آن مخالفت كرده و گفته است: «اين كه ما در مقابل اورانيوم ۲۰ درصدى، سوخت سه و نيم درصدى بدهيم مورد قبول نيست.»
XS
SM
MD
LG