لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

تایید قانون انگشت نگاری از آمریکایی ها در ایران


نمايندگان مجلس شورای اسلامی٬ علی رغم مخالفت رییس جمهوری ایران٬ در نشست علنی در ۲۸ آبان ماه طرح يک فوريتی لزوم بازرسی و انگشت نگاری از اتباع آمريکايی در مبادی ورودی کشور را تصويب نهايی کردند.
نمايندگان مجلس شورای اسلامی٬ علی رغم مخالفت رییس جمهوری ایران٬ در نشست علنی در ۲۸ آبان ماه طرح يک فوريتی لزوم بازرسی و انگشت نگاری از اتباع آمريکايی در مبادی ورودی کشور را تصويب نهايی کردند.

عباسعلی کدخدايی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ در روز شنبه٬ ۱۱ آذر٬ در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد:« اين شوراطرح لزوم بازرسی و انگشت نگاری اتباع آمريکايی در مبادی ورود به کشور را تاييد کرد.»



پیش از این٬ نمايندگان مجلس شورای اسلامی٬ به رغم مخالفت رییس جمهوری ایران٬ در نشست علنی در ۲۸ آبان ماه طرح يک فوريتی لزوم بازرسی و انگشت نگاری از اتباع آمريکايی در مبادی ورودی کشور را تصويب نهايی کردند.


به گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، آقای کدخدايی در اين نشست با خبرنگاران افزود :«شورای نگهبان اين طرح را در جلسه اول آذرماه خود بررسی کرد و آن را مغاير با موازين شرع و قانون اساسی نشناخت.»


بر اساس اين قانون، دولت موظف است تا از تمامی اتباع آمريکايی در مبادی ورودی کشور و مراکز صدور رواديد « متناسب با رفتار آمريکا »، بازرسی و انگشت نگاری کرد.


انگشت نگاری پس از يازده سپتامبر


اين طرح مجلس در واقع مقابله به مثل با قانون انگشت نگاری از بازديدکنندگان ايرانی در آمريکا است .


از هنگام وقوع يازده سپتامبر در آمريکا٬ دولت اين کشور سختگيری خود را در زمينه صدور رواديد برای شهروندان ايرانی افزايش داده و هنگام ورود به آمريکا اجبارا انگشت نگاری می شوند.


آمريکا در سال ۲۰۰۴ مقررات انگشت نگاری از بازديدکنندگان از اين کشور را به شهروندان کشورهايی که برای ورود به آمريکا نيازی به رواديد ندارند نيز تعميم داد و در حال حاضر از هر غیرآمریکایی که به خاک این کشور پا می گذارد، انگشت نگاری می شود.




از شهروندان کشورهايی مانند بريتانيا و ژاپن که دولت هايشان از متحدان ايالات متحده به شمار می روند٬ همانند ايرانيان انگشت نگاری می شود.

مخالفت احمدی نژاد به جايی نرسيد


پيش از اين محمود احمدی نژاد مخالفت خود را از انگشت نگاری بازديدکنندگان آمريکايی اعلام کرده بود. وی از مجلس ايران خواست تا طرح انگشت نگاری از بازديدکنندگان آمريکايی از ايران را متوقف کند.


رييس جمهوری ايران در اواخر اکتبر در اين زمينه گفت: «ما معتقديم که اتباع آمريکايی می توانند به راحتی به ايران سفر کنند


آقای احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران٬ در نامه دوم خود خطاب به مردم آمريکا٬ آنان را « مردم شريف آمريکا » خواند و گفت: «مردم ما سال ها با شما در ارتباط بوده اند و علی رغم سخت گيری بلاوجه مقامات آمريکايی رفت و آمدها و دوستی ها ادامه يافته است


از « يو سی ال ای » تا مجلس



برخی معتقدند که استفاده پليس آمریکا از شوک الکتريکی عليه مصطفی طباطبايی نژاد ٬ در نوامبر گذشته٬در دانشگاه « يو سی ال ای » که در ايران و جهان خبرساز بود٬ در تصويب طرح انگشت نگاری تاثير داشته است.



به اعتقاد ما يکی از اهدافی که دولت آمريکا دنبال می کند عدم ارتباط ملت ايران و آمريکاست. متکی

به گزارش خبرگزاری مهر منوچهر متکی وزير خارجه ايران با اشاره به اقدام اخير پلیس یو سی ال ای در برخورد با دانشجوی ايرانی گفت: « به اعتقاد ما يکی از اهدافی که دولت آمريکا دنبال می کند عدم ارتباط ملت ايران و آمريکاست




پيش از تصويب شدن اين طرح در مجلس کاظم جلالی مخبر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز در دفاع از مصوبه اين طرح با اشاره به واقعه مصطفی طباطبايی نژاد در يو سی ال ای گفت «اميدوارم نمايندگان در پاسخ به اين همه بی حرمتی رای بالايی به کليات اين طرح بدهند


XS
SM
MD
LG