لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

بان کی-مون به مقامات ایرانی: به خشونت و تهدید پایان دهید


بان کی-مون
بان کی-مون

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، با انتشار بیانیه ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست تا به دستگیری مخالفان، اعمال خشونت و تهدید، هر چه زودتر پایان دهد.

بان کی-مون از مقامات ايرانی خواست تا به حقوق سياسی و مدنی شهروندان ایرانی از جمله آزادی بيان و آزادی تجمع احترام بگذارند. وی از دولت ايران خواست تا راه حل مسالمت‌آميزی برای پايان دادن به وضعيت کنونی در ايران پيدا کند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در واکنش به گفته‌های دبیرکل سازمان ملل و در اقدامی کم‌سابقه او را به «دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران» متهم کرد.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ضمن متهم کردن بان کی - مون به «پیروی ناآگاهانه از برخی از قدرت‌های سلطه‌گر» چنین حکم داد که دبیرکل سازمان ملل «اعتبار جهانی خود نزد کشورهای مستقل جهان را خدشه‌دار کرد».

بيانيه دبیرکل سازمان ملل در حالی منتشر می‌شود که جبهه مشارکت در بيانيه جديد خود فضای کنونی ايران را «فضای نظامی» توصيف کرده و ۱۸۰ روزنامه‌نگار نيز از محدوديت‌های شديد اطلاع‌رسانی توسط مقام‌ها انتقاد کرده‌اند.

جبهه مشارکت ايران اسلامی در بيانيه خود با اشاره به درگيری‌های خيابانی يک هفته گذشته در ايران گفته است: «مسئوليت خشونت، تخريب و کشته شدن افراد بر عهده کسانی است که اين انتخابات را مهندسی کرده‌آند.»

۱۸۰ روزنامه‌نگار ايرانی در نامه‌ای به ملت ايران و مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به بروز محدوديت‌ها در اطلاع‌رسانی اعتراض کرده و از ثبات و امنيت ملی کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دبيرکل سازمان ملل متحد همچنين خواستار توقف هر چه سريع‌تر استفاده از زور عليه مردم ايران شد و از مقام‌های ايران خواست تا به حقوق شهروندی مردمی که در خيابان‌ها در حال اعتراض به نتايج انتخابات هستند احترام بگذارند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع بيمارستانی تعداد قربانيان خشونت‌های روز شنبه را ۱۹ نفر ذکر کرده و اضافه می‌کند که بر اساس گزارش‌های غيررسمی تا ۱۵۰ نفر در اين خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

در بيانيه‌ای که توسط دفتر مطبوعاتی دبيرکل سازمان ملل منتشر شده، آمده است که بان کی مون از خشونت‌های بعد از انتخابات رياست جمهوری در ايران بسيار آزرده است.

اين بيانيه سازمان ملل متحد در حالی منتشر می‌شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده است که با معترضين «برخورد انقلابی» خواهد کرد.

بيانيه سپاه پاسداران به دنبال آن منتشر می‌شود که آيت‌الله علی خامنه‌ای در خطبه دوم نماز جمعه ۲۹ خردادماه با ياد کردن از اعتراضات مردمی به عنوان «اردوکشی» و «زورآزمايی خيابانی» هشدار داد که کسانی که بخواهند برای اصلاح ابرو چشم را کور کنند «مسئول هر خونی که ريخته شود هستند».

عفو بين‌الملل روز جمعه در واکنش به سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی گفت سخنان او «چراغ سبزی بود به نيروهای امنيتی برای سرکوب خشن معترضانی که از حق خود برای راه‌پيمايی و بيان عقايد بهره می‌گيرند».

اين سازمان با ابراز نگرانی شديد از گفته‌های علی خامنه‌ای چنين اظهار نظر کرده است که اين گفته‌ها نشان از آمادگی مقامات ايرانی برای سرکوب خشن مردم در صورت ادامه اعتراضات داشت.

سپاه پاسداران هفته قبل از برگزاری انتخابات رياست جمهوری نيز اعلام کرده بود که هر گونه «انقلاب مخملی» را در نطفه خفه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG