لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

اوباما رقيب سابق خود را به وزارت خارجه فرستاد


هیلاری کلینتون. ( عکس: Afp)
هیلاری کلینتون. ( عکس: Afp)

باراک اوباما، رييس جمهور منتخب آمريکا، روز دوشنبه رسما سناتور هيلاری رادم-کلينتون را به عنوان وزير امور خارجه دولت خود انتخاب کرد. رئیس جمهور منتخب آمریکا در عین حال رابرت گیتس را به عنوان وزیر دفاع در مقام فعلی خود ابقا کرد.


آقای اوباما در نشست خبری خود در شهر شيکاگو پس از اعلام نام خانم کلينتون به عنوان وزير امور خارجه آمريکا، از او به عنوان «دوست، همکار و مشاور و رقيبی جدی» ياد کرد.


خانم کلینتون نیز «خدمت در کابینه اوباما را افتخار دانست» و از «بسیج کردن جهان برای تقابل با خطرات» گفت.


پس از يک سال که هيلاری کلينتون و باراک اوباما برای رسيدن به نامزدی رياست جمهوری از طرف حزب دموکرات ايالات متحده با يکديگر رقابتی جدی داشتند، اکنون انتخاب کلينتون از سوی اوباما نشانه حسن نيت تلقی می شود.


اين دو در گفته هایشان بر سر روند سياست خارجی کشور، بارها اختلافات گاه عمیق خود را نشان داده بودند. اوباما، کلينتون را به دليل اين که به جنگ عراق رای مثبت داده بود نکوهش می کرد و کلينتون، اوباما را فاقد تجربه لازم برای در دست گرفتن مقام رياست جمهوری کشور می دانست.


هيلاری کلينتون همچنين به دليل اين که اوباما برای مذاکره با رهبران کشورهايی چون ايران و کوبا اعلام آمادگی کرده بود، از او بسيار انتقاد می کرد.


اما يخ رابطه اوباما - کلینتون در ماه ژوئن سال جاری آب شد؛ زمانی که کلينتون به مبارزه انتخاباتی خود پايان داد و از اوباما در رقابتش با جان مک کين، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمريکا، حمايت کرد.


روز دوشنبه کاندوليزا رايس، وزير خارجه فعلی آمريکا، نيز هيلاری کلينتون را «منبع الهام» خود خواند و گفت: «مطمئنم که او [هیلاری کلینتون] انرژی، عقلانيت و مهارت فراوانی را در اين مقام به کار خواهد گرفت».


مشاوران اوباما می گويند او چند ماه هيلاری کلينتون را برای شغل وزارت امور خارجه در نظر داشته و به همين دليل يک هفته پس از انتخابات چهارم نوامبر او را برای مذاکره به شيکاگو دعوت کرد.


به گفته مشاوران اوباما، کلينتون درابتدا به اين مقام ابراز علاقه کرده، اما بعد به دليل اين که نمي خواسته کرسی هشت ساله خود در سنای آمريکا و استقلالی را که اين مقام برای او آورده از دست بدهد، اعلام انصراف کرده است.


اين مشاوران می گويند نگرانی او زمانی رفع شده است، که رييس جمهور منتخب آمريکا به او در باره انتخاب آزاد کارمندانش و دسترسی مستقیم به باراک اوباما اطمينان داد.


XS
SM
MD
LG