لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

«نگرانی آمریکا از بی ثباتی در پاکستان»


جان نگروپونته از آقای مشرف خواسته است تا با نيروهای ميانه روی اپوزيسيون مانند هواداران بی نظير بوتو نخست وزير سابق مقابله نکند.
جان نگروپونته از آقای مشرف خواسته است تا با نيروهای ميانه روی اپوزيسيون مانند هواداران بی نظير بوتو نخست وزير سابق مقابله نکند.

مقامات پاکستانی می گویند که پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، روز شنبه، ۱۷ نوامبر، درخواست جان نگروپونته، معاون وزير امور خارجه آمريکا را، برای لغو وضعيت فوق العاده رد کرده است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، يکی از مقامات دولت پاکستان اعلام کرد که ديپلمات های آمريکايی در مورد بی ثباتی و شرايط سياسی در پاکستان ابراز نگرانی کرده و از پرويز مشرف خواسته اند تا تدابيری را برای آرام کردن نيروهای اپوزيسيون اتخاذ کند.


ديپلمات های آمريکايی خواستار لغو وضعيت فوق العاده در پاکستان شده و از آقای مشرف خواستند تا وی از سمت خود به عنوان فرمانده ارتش استعفا دهد.


آنها همچنين از پرويز مشرف خواسته اند که انتخابات آزاد برگزار کند.


آقای مشرف گفت: «وضعيت فوق العاده به دولت کمک می کند تا با شورشيان و خطر تروريسم و افراطی گرايی مبارزه کند.»


وی همچنين تاکيد کرد که انتخابات آزاد پارلمانی کشور پيش از نهم ماه ژانويه آينده برگزار می شود.


به گزارش خبرگزاری آلمان، جان نگروپونته از آقای مشرف خواسته است تا با نيروهای ميانه روی اپوزيسيون مانند هواداران بی نظير بوتو نخست وزير سابق مقابله نکند چرا که اين امر فقط به تقويت نيروهای تندرو کمک می کند.


يکی از مقامات دولتی به اين خبرگزاری گفت که آقای مشرف هيچ قولی در مورد اين درخواست معاون وزير امور خارجه آمريکا نداده است.


«دولت انتقالی برنامه ای برای ادامه قدرت ژنرال مشرف»


از سوی ديگر، خانم بوتو ساعاتی پس از پايان بازداشت خانگی اش تاکيد کرد که دولت انتقالی محمد ميان سومرو بخشی از برنامه ژنرال مشرف برای ادامه قدرت خود است.


همزمان با خاتمه دوره پنج ساله پارلمان پاکستان، ژنرال مشرف روز پنجشنبه، محمد ميان سومرو، ۵۷ ساله و رييس مجلس سنای اين کشور، از اعضای حزب حامی خود، حزب مسلم ليگ، را به عنوان نخست وزير دولت انتقالی معرفی کرد.


دولت انتقالی وظيفه برگزاری انتخابات پارلمانی را در اين کشور برعهده خواهد داشت و آقای سومرو روز جمعه مراسم ادای سوگند خود را برگزار کرد.


خانم بوتو روز جمعه تصريح کرد در حال رايزنی با نواز شريف برای مشارکت و يا تحريم انتخابات آتی که در ژنوايه برگزاری خواهد شد، است.


نواز شريف، نخست وزير سابق پاکستان و يکی از مخالفان ژنرال مشرف، هم اکنون دوران تبعيد خود در عربستان را می گذاراند.


آقای مشرف که از طريق يک کودتا نظامی قدرت را در سال ۱۹۹۹ به دست گرفته است، از زمان اعلام وضعيت فوق العاده و به تعليق در آوردن قانون اساسی اين کشور، در ۳ نوامبر، هر چه بيشتر در انزوا قرار گرفته است.


ايالات متحده از پاکستان در خواست کرده است برای جلوگيری از روی کار آمدن اسلام گرايان افراطی در اين کشور مسلح به سلاح اتمی، احزاب و گروه های سياسی ميانه رو را در قدرت سهيم کند.


XS
SM
MD
LG