لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

رادان: اوضاع در زاهدان تحت کنترل است


احمد رضا رادان
احمد رضا رادان
سرتيپ احمد رضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران، روز دوشنبه گفت که «هم اکنون نيروهای انتظامی در زاهدان مستقر هستند و اوضاع تحت کنترل قرار دارد و آرامش در اين شهر برقرار است.»

این سخنان در حالی بیان می شود که روز يکشنبه درگيری های پراکنده ای در اين شهر رخ داده و به برخی از ساختمان‌های دولتی نيز آسيب وارد آمده است.

تلويزيون دولتی ايران يکشنبه شب، با تاييد خبر درگيری های زاهدان گزارش داد «شهر ظرف چند ساعت آرام شده است» ولی در مورد کشته و زخمی شدگان احتمالی خبری منتشر نکرد.

تلويزيون دولتی ایران تنها اشاره کرد که در جريان نا آرامی‌های زاهدان به چند ساختمان دولتی خسارت وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای رادان افزود که «تعدادی از عناصر خودسر و عوامل دشمن که قصد تفرقه افکنی ميان برادران مسلمان را دارند، اقدام به ايجاد ناامنی بصورت پراکنده در برخی از نقاط زاهدان کردند.»

وی همچنین گفت که «اين افراد هم شيعه هستند و هم سنی، اما چيزی که مشخص است اينکه اين افراد قصد تفرقه افکنی ميان برادران شيعه و سنی در اين شهر را داشتند.»

اين درگيری‌ها سه روز پس از انفجار يک بمب در مسجد علی‌ابن ابیطالب شهر زاهدان، مرکز استان سيستان و بلوچستان، صورت می‌گيرد که در جريان آن ۲۵ نفر کشته و بيش از ۱۴۰ نفر زخمی شدند.

جلال جلالى‌زاده، نماينده دوره ششم مجلس شوراى اسلامى، در باره درگيرى‌هاى زاهدان به راديو فردا گفت: «پس از شركت مولانا عبدالحميد، رهبر اهل سنت، در مراسم جان باختگان انفجار مسجد حضرت على برخى از لباس شخصى‌ها شعارهايى عليه وهابيت و اهل سنت مى‌دهند و متعرض وى مى‌شوند.»

وى افزود: «با همراهى همراهان و نيروى انتظامى آقاى عبدالحميد از صحنه خارج مى‌شوند. پس از انتقال وى به مدرسه دارالعلوم بار ديگر لباس شخصى‌ها به ساكنان خيابان خيام حمله مى‌كنند و درگيرى‌هايى ايجاد مى‌شود.»

آقای جلالی‌زاده همچنین به رادیو فردا گفت که «متأسفانه بر اثر درگيرى‌هايى كه ميان مردم و لباس شخصى‌ها پيش مى‌آيد، آن طورى كه به ما خبر مى‌دهند، حدود ۱۰ نفر كشته شدند و بيش از ۱۰۰ نفر زخمى شده‌اند كه موجب ابراز نگرانى اهل سنت زاهدان شده است.»

گروه جندالله به رهبری مالک ريگی مسئوليت انفجار در مسجد علی ابن ابیطالب را بر عهده گرفته است.

اين گروه که ادعا می‌کند از حقوق اقلیت سنی بلوچ در ایران حمایت می‌کند، پيشتر نيز به نيروهای نظامی و افراد غير نظامی در ايران حمله کرده است.

ایران جندالله را گروهی تروریستی و مرتبط با القاعده می‌داند.

برخی از مقام های ایرانی، آمریکا را به حمایت از جندالله متهم کردند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز یکشنبه «عامل اصلی حادثه انفجار زاهدان را آمریکا دانست» و ایالت متحده را متهم کرد که «از مدت‌ها پیش گروهک جندالله را به عملیات کور تروریستی تشویق می‌کند.» مقام‌های ایرانی تاکنون هیچ مدرکی در مورد این اتهامات ارائه نداده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا هر گونه دخالت ایالات متحده در بمب‌گذاری در مسجد زاهدان بشدت رد کرده است.

یان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت آمریکا این حمله تروریستی را با شدیدترین لحن ممکن محکوم می‌کند و از هیچ شکلی از تروریسم در ایران حمایت نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG