لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۲

برندگان جایزه صلح نوبل: سازمان ملل به ایران نماینده بفرستد


بان کی مون
بان کی مون
۱۰ تن از برندگان جايزه صلح نوبل، روز سه شنبه، در نامه ای خطاب به دبير کل سازمان ملل از وی خواستند تا نماينده ويژه ای را برای تحقيق درباره وضعيت فعلی نقض حقوق بشر در ايران منصوب و در کمترين فرصت به ايران اعزام کند.

بتی ويليامز، می ريد مگواير، وانگر ماتايی ،ريگوبرتا منچو توم ، جدی ويليامز ، کيم دای جونگ ، لرد ديويد تريمبل ، آدولفو پرز اسکويول ، اسقف دزموند توتو، و پروفسور الی ويزل در نامه خود به بان کی مون نوشتند « ما برندگان جايزه صلح نوبل به اين وسيله نگرانی عميق خود را از وضعيت مغشوش و خشونت آميز ايران پس از انتخابات روز دوازدهم جون ، بيست و دوم خرداد ، اعلام می داريم. »


اين برندگان جايزه نوبل ضمن محکوم کردن « خشونت و سرکوب اعتراضات مسالمت آميز ، افزايش محدوديت های آزادی های مدنی و به زندان افتادن عده زيادی از رهبران مدنی » در ايران خطاب به دبير کل سازمان ملل نوشته اند « ما از شما تقاضا داريم هر چه در توان داريد بکار بنديد تا دولت ايران را از نقض شديد حقوق بشر منع کنيد و خواستار آزادی تمامی زندانيان سياسی باشيد. به علاوه ، ما ازشما تقاضا داريم تا فرستاده مخصوصی را برای تحقيق درباره وضعيت فعلی منصوب کنيد و در کمترين فرصت به ايران بفرستيد. »


۱۰ برنده جايزه صلح نوبل در ادامه نامه مشترکشان به بان کی مون نوشتند « در روزهای پس از انتخابات، مليون ها نفر در خيابان های تهران و ديگر شهرهای بزرگ ايران به پياده روی و تظاهرات غير خشونت آميز پرداخته اند. ولی پاسخ دولت ايران به اين تظاهرات خشونت مفرط و دستگيری، کشتار و زخمی کردن معترضاند ، مسدود کردن رسانه ها و نقض حقوق بشر بوده است. »


آن ها با اشاره به خشونت دولت عليه تظاهرات مسالمت آميز مردم ايران تاکيد کردند که « شبه نظاميان دولتی تا آنجا پيش رفتند که به فعالان دانشجو در خوابگاه ها حمله ور شدند و حداقل پنج دانشجو را در تهران کشتند و بيش از سيصد نفر را زخمی کرده اند.»


«آزادی تمام زندانيان سياسی » ، « توقف سرکوب معترضان » ، « احترام به حقوق بشر و ازادی های مدنی » و همچنين « ابراز نگرانی شديد از امنيت شيرين عبادی » برخی از ديگر مواردی است که ۱۰ برنده جايزه صلح نوبل در نامه روز سه شنبه به دبيرکل سازمان ملل بر آن تاکيد کردند.
XS
SM
MD
LG