لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

سازمان ملل نیروی پاسدار صلح به دارفور می فرستد


نیروی اعزامی مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا به دارفور شامل ۲۶ هزار نفر خواهد بود.
نیروی اعزامی مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا به دارفور شامل ۲۶ هزار نفر خواهد بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۳۱ ژوئیه به اتفاق آراء، قطعنامه ای را برای اعزام نیروهای مشترک پاسدار صلح سازمان ملل و اتحادیه آفریقا به دارفور سودان تصویب کرد.


نیروی اعزامی مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا به دارفور شامل ۲۶ هزار نفر خواهد بود.


بر اساس این قطعنامه، اعزام نیروها از ماه اکتبر آغاز می شود و تا پایان سال جاری میلادی در منطقه جنگزده دارفور مستقر خواهند شد.


این قطعنامه، که با ابتکار عمل فرانسه و بریتانیا آماده شده، براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تنظیم شده که به نیروهای پاسدار صلح اجازه خواهد داد از غیرنظامیان در برابر هرگونه حمله ای دفاع کنند.


فصل هفتم منشور سازمان ملل اجازه استفاده از زور را به نیروهای این سازمان می دهد.


قطعنامه سازمان ملل یک جدول زمانبندی تعیین کرده تا با مذاکرات دیپلماتیک و اعزام نیروهای نظامی به دارفور، به جنگ قومی در این منطقه پایان دهد.


دولت سودان متهم شده که از طریق شبه نظامیان عرب تبار موسوم به جنجاوید، قبایل آفریقایی تبار را سرکوب می کند. دولت خارطوم همواره این اتهامات را رد کرده است.


بر اساس آمارهای اعلام شده تاکنون ۲۰۰ هزار نفر در بحران دارفور که از سال ۲۰۰۳ آغاز شده کشته و نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار نفر نیز آواره شده اند.


دولت سودان کشته شدگان را فقط نه هزار نفر اعلام کرده و رسانه های غربی را متهم می کند که در مورد بحران دارفور به شدت اغراق می کنند.


به گزارش رویترز، عملیات مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در دارفور سالانه دو میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و بزرگترین عملیات امداد رسانی جهان است.


واکنش های بین المللی


دولت سودان روز چهارشنبه تصمیم سازمان ملل را برای اعزام نیرو «عملی» خواند و اعلام کرد که تمامی همکاری های لازم را با سازمان ملل برای استقرار نیروهای پاسدار صلح خواهد کرد.


لام آکول، وزیر امور خارجه سودان گفت: این قطعنامه مهمترین نگرانی های ما را در نظر گرفته و دولت ما با این قطعنامه مشکلی ندارد.


وی افزود: حالا که ما طرف مذاکرات هستیم با اجرای این قطعنامه کاملا همکاری خواهیم کرد.


بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد که در ماه های اخیر با دولت سودان مذاکره کرده است تصویب این قطعنامه به اتفاق آرا، «اقدامی تاریخی» دانست.


در همین حال سه سناتور آمریکایی از قطعنامه سازمان ملل انتقاد کرده و آن را ناکافی دانستند.


راس فینگ گلد، سناتور دمکرات گفت: اگرچه اقدام سازمان ملل برای فرستادن نیرو به دارفور عملی مثبت است ولی صحبت نکردن از تحریم علیه سودان بسیار مایوس کننده است.


رابرت مندنز، یکی دیگر از سناتورهای دمکرات با اشاره به فشار دولت سودان برای حذف تحریم ها از قطعنامه گفت: ما نمی توانیم تحمل کنیم که سفیر سودان در سازمان ملل حق وتو بر زندگی بسیاری از افراد در دارفور داشته باشد.


سناتور مندنز با اشاره تلویحی به چین که سرمایه گذاری زیادی در سودان کرده و مخالف تحریم های شدید علیه این کشور است گفت: کشورهایی که عضو دایمی شورای امنیت هستند و حق وتو دارند باید مسئولانه رفتار کنند.


XS
SM
MD
LG