لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

اوباما از تشکیل یک کشور فلسطینی حمایت می‌کند


باراک اوباما
باراک اوباما
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، پس از ديدار با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در کاخ سفيد، خواستار توقف استقرار یهودیان در کرانه باختری شد. آقای اوباما همچنین گفت که آمریکا از تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی حمایت می‌کند.

آقای اوباما گفت: «گفت‌وگوها متوقف شده بود و من به نخست وزير اسرائيل پيشنهاد کردم که بهترين شرايط برای ادامه يک حرکت جدی، فراهم شده است.»

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، آقای اوباما افزود که « اسرائیل باید گام های دشواری بردارد و آبادی‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی نباید گسترش پیدا کنند.»

آقای نتانياهو هم که در یک کنفرانس خبری مشترک با آقای اوباما شرکت کرده بود گفت: « در صورتی که موجوديت اسرائيل از سوی فلسطينی‌ها به رسميت شناخته شود، کشورش بدون وقفه مذاکرات صلح را از سرخواهد گرفت.»

گروه حماس که نوار غزه را تحت کنترل خود دارد اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و دولت اسرائیل بر این امر پافشاری می‌کند که فقط با فتح مذاکره کند.

به نوشته گاردین آقای اوباما بر این عقیده نیست و می‌خواهد که حماس به میز مذاکرات دعوت شود.

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که طرح منزوی کردن -نه تنها- گروه فلسطینی حماس، بلکه ایران و حزب الله لبنان نیز با شکست روبرو شده است.

آقای نتانیاهو در سخنان خود اشاره‌ای به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی و توقف آبادی‌های یهودی‌نشین نکرد ولی افزود که «ما نمی‌خواهیم بر فلسطینی ها حکومت کنیم. ما می‌خواهیم با آنها در صلح و آرامش زندگی کنیم.»

از زمان تشکيل دولت ائتلافی جديد در اسرائيل، اين دولت حمايتی از طرح تشکيل کشور مستقل فلسطينی نکرده است.

این در حالی است که اخیرا نتایج دو نظرسنجی در میان اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد که اکثر یهودیان اسرائیلی با استقلال کشوری برای فلسطینی‌ها در جوار اسرائیل موافق هستند، و از عملکرد بنیامین نتانیاهو در هفته‌هایی که دولتش روی کارآمده ناراضی هستند.

براساس یک نظرسنجی صورت گرفته در میان شهروندان اسرائیلی، ۵۸ درصد از یهودیان مقیم اسرائیل گفته‌اند که «استقلال فلسطین» یک امر اجتناب‌ناپذیراست، و پایه صلح با فلسطینی‌ها باید راهکار «دو ملت، دو دولت» باشد.

۳۷ درصد این راهکار را قبول ندارند و پنج درصد در این مورد اظهار بی‌نظری کرده‌اند.

این نظرسنجی توسط مؤسسه «رافی اسمیت» از میان افراد صاحب حق رأی در میان یهودیان اسرائیل انجام شده و نتایج آن در تارنمای خبری «وای.نت»، وابسته به روزنامه یدیعوت آخرونوت منتشرشد. یهودیان حدود ۸۰ درصد از جامعه اسرائیل هستند.
XS
SM
MD
LG