لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

توزیع پیش‌نویس تحریم دوباره ایران؛ آمریکا در انتظار پاسخ روسیه و چین


شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک
شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک

ديپلمات‌ها در شورای امنيت سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کردند که آمريکا پيش‌نويس تحريم‌های تازه عليه تهران را توزيع کرده و منتظر پاسخ روسيه و چين است. هدف اصلی این تحریم‌ها بانکداری، کشتيرانی و بيمه ايران است.

پیشتر نیز اعلام شده بود که هدف اصلی تحريم‌های تازه علیه تهران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران خواهد بود که طيف وسيعی از فعاليت‌های تجاری در ايران را در اختيار دارد.

به نوشته روزنامه آمریکایی اينترنشنال هرالد تریبيون، در تحريم‌های پيشنهادی بانک مرکزی ايران نیز به فهرست بانک‌های تحريم شده ایران يعنی بانک ملی و صادرات اضافه شده است.

به نوشته اين روزنامه، در پيش‌نويس تحريم‌های تازه عليه جمهوری اسلامی احتمالا فهرست افرادی بلندتر شده است که بر اساس قطعنامه‌های قبلی شورای امنيت به خاطر نقش‌شان در برنامه اتمی ايران با انسداد دارايی و ممنوعيت سفر روبه‌رو بودند.

از سال ۲۰۰۶ تاکنون شورای امنيت سه قطعنامه تحريمی عليه ايران به تصويب رسانده و از تهران خواسته است تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

تهران تاکنون از اين دستور سازمان ملل سرپيچی کرده و غنی‌سازی را حق خود خوانده است.

چين که تاکنون با تشديد تحريم‌ها عليه تهران مخالفت کرده هنوز واکنشی به اين پيش‌نويس نشان نداده است، ولی واشينگتن و متحدانش در شورای امنيت اميدوارند که جيمز استاين‌برگ، معاون وزير خارجه آمريکا، اين هفته در جريان گفت‌وگوهايش با مقام‌های چينی در پکن پاسخی در اين مورد دريافت کند.

در همین حال وزارت امور خارجه چین روز پنج‌شنبه بدون آن که اشاره مستقیمی به این پیش‌نویس کند، اعلام کرد که این کشور معتقد است که راه‌های دیپلماسی و گفت‌وگو برای پایان دادن به بحران هسته‌ای ایران همچنان باز است.

ديپلمات‌ها می‌گويند که اولين واکنش روسيه به اين پيش‌نويس منفی بوده و تحريم‌های پيشنهاد شده را بسيار شديد برآورد کرده است. با اين حال مسکو موافق مذاکره و تحريم‌ به طور همزمان است.

ويتالی چورکين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تلاش ما اين بوده که درهای مذاکره با ايران را باز نگه داريم، ولی از ايران پاسخ‌های مناسبی دريافت نکرديم.»

وی افزود که روسيه به‌شدت از آخرين گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که می‌گويد ايران احتمالا در پی ساخت سلاح هسته‌ای است نگران است.

يوكيا آمانو، مدير كل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، اخیرا در نشست چهار روزه شوراى حكام اعلام كرد که نمى‌تواند تأييد كند تمام مواد هسته‌اى در اختيار ايران براى فعاليت‌هاى صلح‌آميز است، چرا كه تهران با آژانس همکاری کافی ندارد.

وى در اين گزارش گفته بود که ممكن است ايران در «مقطع كنونى» در حال كار روى كلاهک هسته‌اى باشد و تأييد كرد كه تهران روند غنى‌سازى بيشتر اورانيوم تا سقف ۲۰ درصد را آغاز كرده است.

گزارش مديركل جديد آژانس با واكنش تند مقام‌هاى جمهورى اسلامى ايران به‌ويژه آيت‌الله خامنه‌اى روبه‌رو شد. رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی آژانس را متهم كرد كه فاقد استقلال بوده و «تحت تأثير ايالات متحده آمريكا است».

XS
SM
MD
LG