لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

یاهو با طراحی جدید می آید


تصویری از صفحه نخست سایت آزمایشی یاهو.
تصویری از صفحه نخست سایت آزمایشی یاهو.

شرکت اينترنتی ياهو که بیشترین مراجعه در شبکه اينترنت به آن صورت می گیرد، روز پنجشنبه اعلام کرد که در صفحه اصلی خود تغييرات اساسی خواهد داد.


اين طراحی جديد به کاربران و مراجعان ياهو امکان می دهد که کارکرد اين صفحه را متناسب با نياز خود تنظيم کنند.


ياهو همچنين اعلام کرده است که از يک در صد از کاربران خود خواهد خواست تا صفحه جديد ياهو را تست کنند.


کاربرانی از کشورهای بريتانيا، فرانسه، هند و آمريکا به طور تصادفی انتخاب می شوند تا برای نخستين بار وارد صفحه جديد ياهو شوند. شش ماه پس از اين تست، صفحه ياهو راه اندازی می شود ولی تاکنون تاريخی برای آن تعيين نشده است.


کمپانی غول آسای ياهو به شدت تحت فشار است که اين تغيير بنيادی را برای تبديل کردن صفحه ياهو به دريچه ای موثر برای شروع و ادامه گردش کارآمد آن در شبکه اينترنت را به اجرا بگذارد.


وعده اين تغيير يک سال پيش اعلام شد و قرار است مراجعان به صفحه ياهو این امکان را پیدا کنند که به ساده ترين شکل به تمامی بخش ها و صفحات اينترنت این سایت محبوب دسترسی پيدا کنند.


تاپان بات، از مديران ارشد ياهو که مسئوليت اجرای اين طرح را دارد و بر آن نام «درهای ورودی» گذاشته شده است، گفت: ما هر آنچه را که در شبکه اينترنت برای مردم مهم است در دسترس کاربران قرار خواهيم داد.


در طول ۱۴ سالی که از عمر یاهو می گذرد اين رسانه از يک وب سايت ساده برای معرفی و ايجاد تماس با سايت های اينترنتی ديگر به يک سايت جستجوگر کارآمد و سپس به يک رسانه کامل و چند کاره اينترنتی بدل شده است.

صفحه جديد ياهو در ستون سمت چپ خود، کليد جديدی خواهد داشت که با سيستمی بسيار هوشمند به ۱۰ تا ۲۰ مورد از آدرس های اينترنتی مورد علاقه هر کاربر وصل خواهد شد.


به زبانی ساده تر ياهو در اين طرح می کوشد محصولات عرضه شده توسط اين کمپانی روی صفحه اينترنتی خود را با اطلاعات و امکانات مورد علاقه هر مصرف کننده ترکيب کند.


تاپان بات گفت: «برای اولين بار ما هر دو بخش از اطلاعات و محصولات اينترنتی يعنی فرآورده های ياهو را با هر آنچه که در سايت های ديگر برای کاربران، تازه و مفيد است ترکيب خواهيم کرد.»


شرکت ياهو اين تغيير بنيادی را در مرحله اول روی تعداد مشخصی از مراجعان دائمی به اين وب سايت آزمايش خواهد کرد و بعدها اين تغيير فراگير می شود.


مديران ياهو می گويند: دو سال پيش عملی کردن کامل تغيير مشابهی در طراحی و کاربری سايت ياهو حدود شش ماه طول کشيد.


در طول ۱۴ سالی که از عمر این سایت می گذرد اين رسانه از يک وب سايت ساده برای معرفی و ايجاد تماس با سايت های اينترنتی ديگر به يک سايت جستجوگر کارآمد و سپس به يک رسانه کامل و چند کاره اينترنتی بدل شده است.


یاهو و رقیبانش


صفحه اصلی جديد ياهو از تکنولوژی بسيار هوشمندی بهره می گيرد که به مراجعان این وب سايت امکان می دهد همزمان با استفاده معمولی از اين وب سايت برای برقراری ارتباط ، به تمام اطلاعات تازه که در ياهو و يا ساير وب سايت های پرطرفدار منتشر می شود، دسترسی داشته باشند.


به عنوان مثال، اطلاعات، اخبار يا آگهی های منتشرشده بر روی وب سايت گوگل يا سايت (Ebay) به فاصله کوتاهی روی صفحه اصلی ياهو قابل دريافت خواهد بود.


تاپان بات می گويد: مراجعان و کاربران شبکه ياهو – که تعداد آنها در هر روز حدود ۱۰۰ميليون نفر در آمريکا و حدود ۳۰۰ ميليون نفر در سراسر جهان است – با استفاده از اين فناوری جديد لازم نيست که صفحه ياهو را ترک کنند و اطلاعاتی که ياهو از سايت های ديگر برای آنها فراهم می کند در حدی خواهد بود که نياز آنها را در حالی که روی ياهو هستند، تامين کند.


این سایت برای اجرای تغييرات تازه از فناوری جديدی استفاده می کند که اصطلاحا به آن «موتور افزايش اطلاعات محتوایی» گفته می شود.


تمام رقبای بزرگ ياهو از جمله وب سايت «MSN» متعلق به شرکت مايکروسافت، وب سايت «AOL» متعلق به تايمز وارنر و بالاخره «فیس بوک» و «مای اسپیس» همگی در دوره اخير با ايجاد اين تغييرات بر قدرت رقابت خود در بازار رسانه های اينترنتی افزوده اند.

اين فناوری به ياهو امکان می دهد که تشخيص دهد برای هر کاربر يا مصرف کننده، کدام بخش از اطلاعات وب سايت ها جالب است و بعد بر مبنای عادت هر کاربر در جستجوی شبکه اين اطلاعات و خط ارتباطی آن، وب سايت ها را روی صفحه اینترنتی آنها نمایش می دهد.


همراه با اين اطلاعات دسته بندی شده، موتورهای جستجوی ياهو، آگهی های تجاری مربوطه را نيز برای کاربران نمايش می دهند.


ياهو از تجارب قبلی تجديد طراحی صفحات وب سايت خود دريافته است که اجرای اين تغييرات ممکن است زمان طولانی تری لازم داشته باشد.


در مورد قبلی تجديد طراحی صفحات ياهو، زمانی که طرح شخصی کردن صفحه ياهو به اجرا گذاشته شد، فقط ۱۵ درصد از مراجعان دائم اين شبکه استفاده از آن سيستم جديد را برگزيدند.


کارولاين دانگسون، کارشناس بازاريابی که از جزئيات تجديد طراحی صفحات شبکه ياهو مطلع است، می گويد: اين صفحه جديد کار را برای مراجعان بسيار ساده تر می کند و در عين حال شکل و شمایل جالبتری دارد.


اما خانم دانگسون تاکيد می کند که به اعتقاد وی و ساير کارشناسان در موسسه بازاريابی IDC، ياهو طی يک سال گذشته وعده های خيلی جالبی برای ايجاد تغيير در کار اين رسانه داده است ولی در عملی کردن اين تغييرات برای بهتر کردن و ارتقاء صفحات اينترنتی خود بسيار کند بوده است.


کارولاين دانگسون می گويد: تاکنون حدود ۵۰۰ ميليون نفر کاربر روزانه سايت ياهو هيچ اثری از اين تغييرات را در صفحات ياهو نديده اند.


به گفته اين کارشناس بازاريابی، در شرايطی که کمپانی ياهو برای حفظ نيم ميليارد کاربر هميشگی خود می کوشد تغييرات را با کندی اجرا کند، رسانه های اينترنتی و وب سايت های غول پيکر ديگر طی يکسال اخير تغييرات بزرگی در صفحات ايجاد کرده اند.


تمام رقبای بزرگ ياهو از جمله وب سايت «MSN» متعلق به شرکت مايکروسافت، وب سايت «AOL» متعلق به تايمز وارنر و بالاخره «فیس بوک» و «مای اسپیس»، همگی در دوره اخير با ايجاد اين تغييرات بر قدرت رقابت خود در بازار رسانه های اينترنتی افزوده اند.


کارولاين وانگسون می گويد که تغيير و تجديد طراحی صفحات برخی از اين رسانه ها باعث نارضايتی مشترکان و کاربران شده است که همان شکل و کارکرد قديمی يا کلاسيک اين صفحات اينترنتی را به نوع جديد ترجيح می دهند. به همين خاطر شرکت ياهو که دارای بيشترين رقم مراجعان به رسانه های اينترنتی است می کوشد با احتياط بيشتری تغييرات جديد خود را عملی کند.


وی می افزاید: چالش بزرگ و مهم در مقابل ياهو زمانی خواهد بود که اين رسانه درهای صفحات سايت خود را به روی کاربران مستقل بگشايد و به آنها اجازه دهد که با استفاده از تکنولوژی و ارتباطات ياهو نرم افزار و برنامه های ديگر را روی صفحه شخصی شده سوار کنند.


به گفته اين کارشناس، در اين زمينه رسانه های ديگر مانند «فیس بوک»، «مای اسپیس» و «گوگل» از ياهو بسيار جلوتر هستند.


XS
SM
MD
LG