لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

عباس: راه حل «دو ملت، دو دولت» بدون جایگزین است


محمود عباس
محمود عباس
محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، يک بار ديگر تاکيد کرد که «بدون پذيرش راهکار«دو ملت، دو دولت» از سوی دولت جديد اسرائيل، فلسطينی ها به پای ميز مذاکرات بازنمی گردند.»

محمود عباس که برای رايزنی با رهبران منطقه و هم پيمانان خود، درآستانه سفرش به واشينگتن، دوشنبه در قاهره با حسنی مبارک رئيس جمهوری مصر به گفتگو پرداخته، تاکيد کرد که راه حل دو ملت، دو دولت، بدون جايگزين است.

محمود عباس يکشنبه نيز در امان با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن ديدارکرد و در پايان آن گفت: «درسفرش به آمريکا و مذاکرات با باراک اوباما درباره شرط های فلسطينی ها برای از سرگيری مذاکرات سياسی با اسرائيل گفت و گو خواهد کرد.»

آقای عباس گفت که « درخواست ما برای راه حل دو کشور مستقل (اسرائيل و فلسطين در کنار يکديگر)، لزوم توقف شهرک سازی های يهودی و دست برداشتن اسرائيل ازتخريب خانه های فلسطينی ها (به بهانه غيرمجازبودن آنها) شرط هائی است که همچنان مورد اصرار ماست.»

در ديدارآقای عباس با پادشاه اردن، نتايج ملاقات دو هفته پيش ملک عبدالله دوم با باراک اوباما نيز مطرح شد.

پادشاه اردن نخستين رهبر جهان عربی و اسلامی بود که اوباما او را برای ملاقات با خود به کاخ سفيد دعوت کرده بود.

ملک عبدالله دوم در اقامت درواشينگتن به اسرائيل توصيه کرد طرح صلح عربی را اساس صلح قراردهد تا ديگر نيازی نباشد به اينکه همواره «درون يک قلعه مستحکم نظامی» محبوس بماند، و ايفاگر نقشی طبيعی در منطقه شده، مورد پذيرش کشورهای ديگر قرارگيرد.

به گزارش کاخ سفيد، ديدار محمود عباس با باراک اوباما هفتم خرداد انجام می شود. اما ده روز پيش از آن، اوباما ميزبان بنيامين نتانياهو نخست وزيرجديد اسرائيل خواهد بود.

اوباما سه شنبه پانزدهم ارديبهشت نيزبا شيمون پرز رئيس جمهوری اسرائيل که به آمريکا رفته، درکاخ سفيد ديدارمی کند. پرز درآستانه اين سفربه رسانه های اسرائيلی گفت، به اوباما اطمينان خواهد داد که «نتانياهو می تواند صلح را به ارمغان آورد.»

نتانياهو پيش از سفر به آمريکا، در ديداری از مصر با حسنی مبارک رئيس جمهوری مصر نيز، از جمله درباره آينده مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطينی ها رايزنی می کند.

ديدارنتانياهو- مبارک برای هفته آينده درقاهره تعيين شده، که نخستين ديدارنخست وزير جديد اسرائيل درپی بدست گرفتن اين مقام در پنج هفته اخير با رهبر يک کشور مهم جهان عرب است.

نتانياهو تا کنون صريحا ازاستقلال فلسطين، که راهکار مورد حمايت باراک اوباما نيز هست، سخنی نگفته است.

دولت های آرئیل شارون و اهود اولمرت در سال های اخير به طرح «نقشه راه» تعهد داده بودند.

اين طرح که ابتکار جرج بوش رئيس جمهوری پيشين آمريکا بود، استقلال فلسطين را در جوار «اسرائيل امن» مورد تاکيد قرارمی دهد، و در سال ۲۰۰۳ از سوی جامعه جهانی مورد حمايت قرارگرفت.
XS
SM
MD
LG