لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

فتح بزرگترين چالش در برابر خود را اشغالگری اسرائيل دانست


محمود عباس
محمود عباس
ششمين کنگره عمومی جنبش فتح که پس از بيست سال توانسته برپا شود، در پی گزينش دوباره محمود عباس (ابومازن) به رهبری فتح، برنامه سياسی آينده جنبش را تصويب کرد که بزرگترين چالش در برابر خود را «اشغالگری اسرائيل» دانسته، از «حق مقاومت در برابر اشغال» و «دستيابی به استقلال» حمايت می کند.

فتح در برنامه سياسی مصوب خود با يادآوری اينکه اين جنبش «بخشی از نهضت های رهائی بخش عرب» است، تاکيد دارد که «ضمن گفت و گو، همه راهکارها برای دفاع از حقوق خود و استقلال فلسطين، مشروع است».

اين برنامه سياسی بر«لزوم آزاد سازی قدس؛ پايتخت کشورمستقل فلسطين، وديگر سرزمين های زير اشغال و برچيدن شهرک های يهودی نشين و بازگشت پناهندگان فلسطينی» تاکيد دارد.

همچنين با شناسائی اسرائيل به عنوان «خانه ملی يهود» و «يهودی سازی قدس و اسرائيل» مخالفت می کند، و تاکيد دارد که برای صلح، مذاکرات به تنهائی کافی نيست و بايد مبارزات - با کاربرد محدود خشونت- صورت گيرد، و طرح صلح اتحاديه عربی را برای احقاق حقوق فلسطينی ها توصيه می کند.

فتح (جنبش آزادی بخش ميهنی فلسطين) در سال ۱۹۵۹ توسط ياسرعرفات (ابوعمار)، خليل الوزير (ابوجهاد)، فاروق قدومی (ابولوطوف)، صلاح خلف (ابواياذ) و خالد الحسن (ابوالسعيد) برپا شد، و بزرگ ترين گروه در کنفدراسيون احزاب فلسطينی موسوم به سازمان آزادی بخش فلسطين، «ساف» است. فتح عليرغم مبارزات مسلحانه طولانی، خواهان نابودی اسرائيل نيست اما تنها شخصيت زنده از هسته اصلی، فاروق قدومی، ۷۵ ساله، با پيمان اوسلو و تشکيلات فلسطينی به سختی مخالفت می کند.

کنگره فتح شنبه محمود عباس را که تنها نامزد احراز رهبری جنبش بود، بدون رای گيری، و با اجماع، در مقام خود ابقا کرد. ابومازن، ۷۰ ساله، که يکی از ديرپاترين مهره های فتح است، هنگامی که در ميان کف زدن های دو هزار عضو کنگره سخنرانی کرد، بنام قدس سوگند خورد که «خون شهدای فلسطين پاس داشته شود».

هرچند ابومازن نامزد بلارقيب رهبری فتح بود اما رقابت های شديدی- تا حد جدال لفظی آشکار- ميان ديگرشخصيت های فتح بر سر احراز مقام جانشينی رهبری فتح درجريان است. احمد قريع (ابوالعلا) از نسل قديمی و محمد ذحلان از نسل ميانه فتح رقيب يکديگر در اين مقام هستند اما شخصيت محبوب اصلی که در کنگره حضور ندارد، مروان برغوثی است که از سال های پيش به جرم آمريت در قتل ۸۰ اسرائيلی به پنج بار حبس ابد محکوم شده و زندانی است.

بر سر کرسی های دو نهاد مهم جنبش نيز رقابتی بسيار جدی در جريان است. رای گيری برسراين کرسی ها در نشست يکشنبه انجام می شود.

کميته مرکزی فتح با ۲۱ کرسی و شورای انقلابی فتح با ۱۳۲ کرسی به صحنه رقابت های شديد و کم سابقه ای، از يک سو ميان نسل های قديمی تر فتح، و از ديگر سو ميان نسل های قديمی با نسل جديد تبديل شده است.
XS
SM
MD
LG