لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

اعلام انصراف محمود عباس از شرکت در انتخابات آینده


محمود عباس
محمود عباس
محمود عباس، شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که دیگر خود را نامزد رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی نمی کند.

رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی تاکید کرد که لجاجت دولت اسرائیل برای ادامه ساخت و ساز های یهودی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس، و خودداری اسرائیل از به بحث نهادن سرنوشت بیت المقدس در مذاکرات، امکان از سرگیری تماس های سیاسی را از بین برده است.

آقای عباس گفت با توجه به بن بست ایجاد شده، وی دلیلی برای ماندن در مقام رهبری نمی بیند.

سخنگویان تشکیلات فلسطینی در هفته اخیر گفته بودند که آقای عباس از رفتار آمریکا عمیقا مایوس و سرخورده شده و حتی در تماس تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا، وی را پیشاپیش از قصد خود آگاه کرده بود.

آقای عباس شنبه گذشته در ابوظبی با هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا دیدار کرد و گفت توقف خانه سازی اسرائیلی ها در کرانه باختری و قدس شرقی، پیش شرط بازگشت نمایندگان او به پای میز مذاکرات با اسرائیل است.

اما خانم کلینتون شامگاه شنبه در دیدار با نخست وزیر اسرائیل، سیاست نتانیاهو را در «محدودیت های خانه سازی ها» امری «بی سابقه» نامید و آنرا مورد «تحسین» قرارداد، و گفت قطع ساختمان سازی های اسرائیلی در کرانه باختری و بیت المقدس هیچگاه پیش شرط مذاکرات صلح نبوده است.

با وجود این، خانم کلینتون در واکنش به اعلام انصراف آقای عباس از رهبری فلسطینی گفت «آمریکا همچنان درانتظار همکاری با وی است». کاخ سفید نیز اعلام کرد «آمریکا برای آقای عباس احترام زیاد قائل است و او رهبری مهم و تاریخی برای فلسطینی ها، و شریک واقعی برای آمریکا می داند.»

عمر موسی دبیرکل اتحادیه عرب نیز در تماس تلفنی، آقای عباس را به لغو تصمیم خود دعوت کرد. تماس های دیگری نیز از سوی رهبران دنیای عرب با آقای عباس صورت گرفت.

دیپلمات های دفتر نخست وزیری اسرائیل گفتند بنیامین نتانیاهو آماده همکاری با آقای عباس است و ادامه بقای او دراین مقام را می خواهد. شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل نیز شامگاه چهارشنبه به امید تغییر تصمیم آقای عباس، با وی تلفنی گفتگو کرده بود.

طبق مقررات داخلی جنبش فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین، آقای محمد غنیم، مشهور به ابوماهر غنیم جانشین رسمی ابو مازن است. ابوماهر غنیم تابستان گذشته برای نخستین بار در دهه های اخیر به کرانه باختری رفت و در کنگره ششم فتح در بیت اللحم شرکت کرد.
XS
SM
MD
LG