لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

محکوميت احمدرضا عابدزاده به ۵۴ ضربه شلاق


احمدرضا عابدزاده
احمدرضا عابدزاده

دروازه‌بان تيم ملی فوتبال ايران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به تحمل ۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

احمدرضا عابدزاده به دليل شکايت يک پزشک، ممنوع الخروج شده و تا قبل از اجرای حکم شلاق، حق خروج از کشور را ندارد.

او روز اول فرودين پس از يکسال قصد سفر به آمريکا برای ديدن پسرش را داشت. اما در فرودگاه گذرنامه اش را ضبط کردند و گفتند ممنوع الخروج است. لحظاتی بعد به او اطلاع داده شد که به تحمل ۵۴ ضربه شلاق نيز محکوم شده است.

عابدزاده صبح روز يکشنبه به دادسرای اجرای احکام در ميدان ارک رفت تا پيگير پرونده اش باشد.

او گفت: تا انتهای اين پرونده خواهم رفت و خسارت همه اتفاقاتی که در اين چند روز برايم افتاده را از آنها می گيرم. اما مردم بدانند که اين آقايان چطور با کسی که برای اين فوتبال زحمت کشيده است برخورد می کنند.


از رشادت تا تازيانه

دوشنبه چهارم آبان ۱۳۸۹ سوال نظرسنجی برنامه ۹۰؛ محبوب ترين بازيکن سه دهه اخير فوتبال ايران از نگاه هواداران بود. در آن نظرسنجی يک ميليون و هفتصد و پنجاه هزار نفر شرکت کردند.

احمدرضا عابدزاده با کسب ۴۴ درصد آرا محبوب ترين بازيکن ۳۰ سال اخير ايران شناخته شد. پس از او علی دايی با ۱۸ درصد، علی پروين ۱۴ درصد، علی کريمی ۱۳ درصد و ناصر حجازی با ۸ درصد آرا در رده های بعدی قرار گرفتند.

جمعه چهارم تير ۱۳۷۲ تيم ملی فوتبال ايران در ورزشگاه آزادی ميزبان تايوان بود. اين بازی از مرحله نخست گروهی رقابت های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ در منطقه آسيا برگزار شد.

ايران آن بازی را ۶-۰ برد اما مهم ترين اتفاق مسابقه نه آن شش گل که مصدوميت عابدزاده بود. وقتی مدافعان جا ماندند و مهاجم سرعتی تايوانی ها به سمت محوطه جريمه يورش آورد، عابدزاده ناگزير دروازه اش را ترک کرد و تک بلندی روی پای مهاجم حريف زد.

اين اتفاق در دروازه سمت اسکوربورد رخ داد. او با رشادت مانع فروپاشی دروازه شد اما شدت مصدوميت به حدی بود که بلافاصله تعويض شد. حاصل دوری طولانی مدتش از تيم ملی، تثبيت موقعيت بهزاد غلامپور در ترکيب اصلی بود.

عابدزاده روانه اتاق عمل شد تا پايش را با تيغ دکتر مددی جراحی کند.

او سه سال قبل در مصاحبه ای با يادآوری آن روزها گفت: «پس از عمل، پايم کوتاه و بلند شد. پزشکان آلمانی تاييد کردند که مقصر اين اتفاق پزشک جراح بوده است.»

عابدزاده چند بار برای مداوای پايش به آلمان رفت و به پزشکان متعددی مراجعه کرد، اما فرصت همراهی تيم ملی در مرحله نهايی رقابت های مقدماتی را از دست داد. تيم ملی هم به رغم گلزنی های پياپی علی دايی، به خاطر ضعف مفرط در درون دروازه از راهيابی به جام جهانی آمريکا باز ماند.

عابدزاده پس از غلامپور نيز نظاره گر درخشش کوتاه مدت نيما نکيسا درون دروازه تيم ملی فوتبال ايران بود.

ماجرای جراحی کتف دبير

عابدزاده می گويد: «پزشکان آلمانی تاکيد کردند که اگر اين پزشک در آلمان مرتکب چنين اشتباهی می شد قطعاً بدترين برخوردها با وی صورت می گرفت.»

دکتر مددی اما در اعتراض به اظهارات عابدزاده از او شکايت کرد. سه بار احضاريه ارسال شد اما به آدرس ديگری رفت. پلاک مغازه عابدزاده، در احضاريه به صورت اشتباه درج شده بود.

نارضايتی يک جراح از مصاحبه ورزشکاری که جراحی شده، پيش از اين هم سابقه داشته است اما تاکنون منجر به شکايت و متعاقباً صدور چنين حکم سنگينی نشده بود.

وقتی عليرضا دبير بلافاصله پس از المپيک آتن، کتف خود را به تيغ دکتر گيتی سپرد، مدت ها پس از عمل جراحی به نقل از پروفسور ژيل واش متخصص فرانسوی گفت؛ کتف او در ايران خوب عمل نشده و ناگزير است در ۲۷ سالگی از دنيای قهرمانی خداحافظی کند.
دکتر گيتی از اظهارات دبير ابراز ناخشنودی کرد اما بحث شکايت و احضاريه به ميان نيامد.

سنگربان سابق تيم های پرسپوليس و استقلال می گويد: چطور بدون اينکه بنده در جريان باشم يا به دادگاه بروم برايم حکم صادر شده. سوال من از آقايان مسئول اين است که آيا پيدا کردن احمدرضا عابدزاده در اين مملکت کار سختی بود که يک بار هم احضاريه به دست من نرسيد؟

او که به شدت از لغو مسافرت خود رنجيده خاطر شده در ادامه می گويد: سالها برای شادی دل اين مردم تلاش کردم و زحمت کشيدم اما از زمانی که تيم ملی را به جام جهانی بردم اينگونه با من برخورد می شود و بدترين برخوردها با من صورت می گيرد.

عابدزاده تاکيد می کند که بسياری از مردم تهران می دانند مغازه او کجای خيابان شريعتی است اما مسئولان نتوانسته اند مغازه را پيدا کنند و احضاريه را به دست خودش برسانند.

XS
SM
MD
LG