لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۲

آغاز محاکمه معترضان به نتایج ریاست جمهوری


محمدعلی ابطحی (نفر دوم از راست)، در دادگاه محاکمه معترضان به نتایج انتخابات
محمدعلی ابطحی (نفر دوم از راست)، در دادگاه محاکمه معترضان به نتایج انتخابات
دادگاه متهمانی که از آنها با عنوان «عوامل اغتشاش و آشوب» نام برده شده، صبح روز شنبه در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران آغاز شده است.

برخی چهره‌های سرشناس اطلاح‌طلب از جمله محمدعلی ابطحی، محسن ميردامادی و بهزاد نبوی در کنار ده‌ها نفر ديگر که در دو ماه گذشته دستگير شده‌اند، متهم به شرکت در «کودتای مخملی» شده‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، اين دادگاه از ساعت ۹ صبح شنبه آغاز شده و به پرونده حدود ۱۰۰ نفر رسيدگی خواهد کرد.

خبرگزاری نيمه رسمی فارس می‌افزايد که در بين متهمان حاضر در دادگاه چهره‌هايی چون بهزاد نبوی، عضو شورای مرکز سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، محسن ميردامادی، دبيرکل جبهه مشارکت، محسن امين‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، محمد عطريانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، محمدعلی ابطحی، عضو شورای مرکزی مجمع روحانيون مبارز، محسن صفايی فراهانی، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، و عبدالله رمضان‌زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، حضور دارند.

محاکمه شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب در حالی صورت می‌گیرد که پيشتر دادستان تهران از محاکمه عوامل «آشوب ميدانی» سخن به ميان آورده بود.

پيشتر دادستانی تهران ۱۰ مورد اتهام را به دستگيرشدگان نسبت داده بود که برخی از اين اتهام‌ها عبارتند از: «ارتباط مستمر با مجاهدين خلق، بمب‌گذاری، حمل سلاح گرم و نارنجک جنگی، حمله به نيروهای انتظامی و بسيجيان، ارسال تصوير برای رسانه‌های دشمن و ايراد خسارت به اموال و اماکن دولتی و عمومی».

به گزارش فارس، محمد علی ابطحی، معاون سابق محمد خاتمی و از مشاوران مهدی کروبی در انتخابات رياست جمهوری دوره دهم گفت: «آنچه که معاون دادستان به عنوان انقلاب رنگی يا مخملی عنوان کردند بنده فکر می‌کنم ظرفيت آن در کشور وجود داشت البته نمی‌دانم که نيت آن واقعاً وجود داشته يا نه ولی اگر اين ظرفيت در کشور ضعيف‌تری موجود بود، موفق می‌شد و در خصوص رسانه هم بايد گفت که رنگ سبز بيشتر تبديل به يک رسانه شده بود.»

اين سخنان در حالی بيان می‌شود که برخی از مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری را متهم به «تلاش برای راه اندازی انقلاب مخملی در ايران کرده‌اند.»

وی همچنين اعلام کرد که «ما اصلاح‌طلبان در بسياری از موارد صداهايی را که بايد می‌شنيديم، نمی‌شنيديم يا صدای همه را نمی‌شنيديم و در واقع صداهای جامعه متوسط به بالا را می‌شنيديم و در واقع اين توهم، ‌توهم بزرگی بود که موسوی پيدا کرده و احساس می‌کرد که تقلب ۱۱ ميليونی امکان‌پذير است.»

آقای ابطحی همچنین در این اظهارات که در خبرگزاری فارس منعکس شده گفت که «پس از انتخابات در جلسه مشتركی هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی با هم قسم شدند كه پشت يكديگر را خالی نكنند و بنده نمی‌دانم كه اين تنها نگذاشتن و ياري كردن يكديگر پس از ۱۱ ميليون فاصله براي چه بود.»

وی هاشمی رفسنجانی را متهم کرد که قصد «انتقام‌گیری از احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای» را داشته و خاتمی را به «همراهی خائنانه» با موسوی متهم کرد.

پیشتر آيت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نيز در سخنرانی در نماز جمعه تقلب ۱۱ ميليونی را امکان‌پذير ندانسته بود.

محمدعلی ابطحی و بسياری از شخصيت‌های اصلاح طلب پس از آغاز اعتراضات به نتايج انتخابات بازداشت شده و دسترسی به وکيل نداشته‌اند. تماس اکثر آنها با دنيای خارج پس از بازداشت قطع شده بود.

پيشتر سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بين‌الملل اعلام کردند که طبق گزارش‌هايی تعدادی از بازداشت‌شدگان تحت شکنجه بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG