لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

«آکاردئون» پناهی در هامبورگ و ابوظبی


صحنه ای از فیلم «آکاردئون»
صحنه ای از فیلم «آکاردئون»
فيلم آکاردئون،‌ تازه ترين ساخته جعفر پناهی – فيلمساز سرشناس ايرانی – پس از نمايش در جشنواره جهانی فيلم در شهر ونيز ايتاليا، در ديگر فستيوال ها هم بر پرده نشسته است.

پناهی دوم اسفندماه گذشته به اتهام ساخت فيلم بدون مجوز در خانه اش دستگير و پس از حدود سه ماه زندان، آزاد شد.

در همبستگی با اين فيلمساز سرشناس و حمايت از خواسته هايش، فيلم آکاردئون جعفر پناهی در دو جشنواره جهانی فيلم – در هامبورگ و در ابوظبی- هم به تماشا گذاشته شد.



جعفر پناهی مانند ديگر آثارش در اين فيلم هم به مسائل اجتماعی توجه دارد و از يک خواهر و برادر می گويد که برای گذراندن زندگی خانواده در خيابانها به نواختن آکاردئون می پردازند.

روزی آنها که سرگرم کار در خيابانند بدون توجه،‌ وارد محوطه يک مسجد می شوند و از اين به بعد با مصادره ساز آنها، گرفتاريشان شروع می شود.

اين خواهر و برادر برای تصاحب ساز خود مردی را که سازشان را مصادره کرده است دنبال می کنند و سرانجام او را در خيابان پيدا می کنند که به طرز ناشيانه ای آکاردئون می نوازد و به اين خاطر رهگذران نه پولی به او می دهند و نه توجهی به او دارند.

صاحب اصلی آکاردئون تصميم می گيرد سنگی به سوی دزد ساز پرتاب کند ولی پس از لحظه ای تامل از اين کار منصرف می شود.

جعفر پناهی در مدت کوتاهی پس از ساخت فيلم آکاردئون در منزلش دستگير شد و پس از گذراندن حدود سه ماه زندان در اوين با پرداخت وثيقه ای به مبلغ ۲۰۰ ميليون تومان آزاد شد.



در حالی که قرار است نخستين دادگاه جعفر پناهی – کارگردان نام آشنا- در ۱۶ آبان ماه در تهران بر پا شود، فيلم بادکنک سفيد او هم در سينما تک شهر بروکسل – پايتخت شهر بلژيک- به پرده نشست.

نمايش اين فيلم هم در همبستگی با خواسته های جعفر پناهی اعلام شد. بادکنک سفيد اولين فيلم بلند جعفر پناهی است که موفق شد جايزه دوربين طلايی چهل و هشتمين جشنواره جهانی کن را از آن خود کند.

داستان فيلم بادکنک سفيد از يک دختر بچه ای به نام راضيه می گويد که با آن که در حوض خانه شان ماهی وجود دارد اما با اصرار از مادرش پول می گيرد تا برای سفره هفت سين شب عيد،‌ ماهی قرمز بخرد.
اين دختر خردسال در خيابان پولش را گم می کند و ديگران به او ياری می رسانند تا اين پول پيدا شود.
XS
SM
MD
LG