لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

اختلاف نظر آمریکا و افغانستان در مورد تلفات غیرنظامیان


ساکنان منطقه فراه در حال دفن کشته شدگان حملات هوایی.
ساکنان منطقه فراه در حال دفن کشته شدگان حملات هوایی.
در حالی که حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان، اعلام کرده است که حدود ۱۳۰ غيرنظامی در حملات هوايی آمريکا در روز سه‌شنبه گذشته در اين کشور کشته شده‌اند، یکی از مقامات ارشد ارتش آمريکا روز جمعه در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان اعلام کرد که فقط حدود ۵۰ نفر در اين حملات جان خود را از دست داده‌اند.

صليب سرخ بين‌المللی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که مقامات اين کميته جسد تعدادی زن و کودک را در ميان قربانيان حملات هوايی اخير آمريکا به نواحی غربی افغانستان مشاهده کرده‌اند.

حامد کرزی به سی‌ان‌ان گفت که دولت افغانستان به وی اطلاع داده که بيش از صد نفر در اين حملات کشته شده‌اند.

وی افزود تعداد قربانيان بين ۱۲۵ تا ۱۳۰ نفر تخمين زده می‌شود.

آقای کرزی افزود که «حملات هوايی قابل قبول نيست و دولت افغانستان بارها به روشنی اعلام کرده که تروريسم در خانه‌های مردم افغان جای ندارد و نمی‌توان با حملات هوايی تروريسم را شکست داد.»

رئيس جمهوری افغانستان گفت که نظر خود را در مورد حملات هوايی آمريکا با همتای آمريکائيش، باراک اوباما، در ميان گذاشته است.

برخی از مقامات ارتش آمريکا اعلام کرده‌اند که شبه‌نظاميان طالبان از زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان هواپيماهای آمريکايی هشت ساختمان را در منطقه فراه در غرب افغانستان با ۱۳ بمب مورد هدف قرار دادند.

يک مقام آمريکايی که نخواست هويتش فاش شود به سی‌ان‌ان گفت که از اين ساختمان‌ها به سوی نيروهای مشترک افغان و آمريکايی تيراندازی شده است.

ارتش آمريکا و دولت افغانستان کميته مشترکی را مامور رسيدگی به اين حملات هوايی کرده‌اند.

کميسيون تحقيق دولت افغانستان در مورد قبلی از این نوع حوادث به اين نتيجه رسيد که در جريان بمباران نيروهای آمريکايی در اوت ۲۰۰۸ در منطقه عزيزآباد ۹۰ غيرنظامی کشته شده‌اند و سازمان ملل متحد نيز اين گزارش را تاييد کرد. در آن زمان آمريکا ابتدا تلفات غيرنظامی را رد کرد، ولی پس از تحقيقات جدی‌تر آمريکا مرگ ۳۳ نفر را پذيرفت.
XS
SM
MD
LG