لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

دستکم ۷۷ سرباز ناتو در اثر حمله انتحاری در افغانستان زخمی شدند


سربازان آمریکایی در ولایت وردک، عکس تزئینی است
سربازان آمریکایی در ولایت وردک، عکس تزئینی است

نيروهای سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، تاييد کردند که حمله انتحاری شامگاه شنبه به يک پايگاه نيروهای ائتلافی در ولايت وردک منجر به زخمی شدن دستکم ۷۷ سرباز ناتو و کشته شدن پنج غير نظامی افغان شده است.

بر اساس بيانيه صادر شده از سوی ناتو انفجار کاميون مملو از مواد منفجره در مقابل درب ورودی يک پايگاه نظامی ناتو، سبب زخمی شدن ۷۷ نظامی شده است.

به گزارش الجزيره، نيروهای آمريکايی مسئول حفظ امنيت در اين استان هستند.

همچنین ناتو اعلام کرده که وضعيت سربازان زخمی رو به بهبود است.

طالبان با پخش خبرنامه، مسووليت اين حمله را به عهده گرفته و گفته که «ده ها سرباز کشته شده اند.»

طالبان چند ساعت پيش از اين حمله، بيانيه ای به رسانه ها «ای ميل» کرده و تاکيد کرد که تا خروج نيروهای خارجی از افغانستان به جنگ ادامه می دهند. در اين ای ميل همچنين آمده است که طالبان نقشی در حملات ۱۱ سپتامبر نداشته اند.

اخیر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در مورد حمله آمریکا به افغانستان در مقاله ای نوشته بود «شاید برای بسیاری از آمریکایی‌ها حملات ۱۱ سپتامبر دلیل حمله نظامی به افغانستان باشد، ولی برای اکثر افغان‌ها این حوادث فقط جزیی از داستانی بزرگ‌تر است و هر یک از افغان‌ها در مورد این داستان بزرگ نظر متفاوتی دارد.»

مردی از اهالی وردک، ولایتی در جنوب افغانستان، به خبرنگار رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد کفته بود: «من زمان پخش خبر در پیشاور پاکستان زندگی می‌کردم. اخبار را از رادیو و تلویزیون شنیدم. اما بعد چه شد؟ تمام عالم به افغانستان سرازیر شد چون می‌گفتند که طالبان و اخوان‌المسلمین مسئول این حملات بوده‌اند. اما مسلمانان چنین حرفی را نمی‌پذیرند و معتقدند که آمریکا خودش حملات را ترتیب داده است.»

در زمان حملات ۱۱ سپتامبر، اسامه بن لادن در افغانستان اقامت داشت و القاعده دارای پايگاه های آموزشی در اين کشور بود.

XS
SM
MD
LG