لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

انتقاد شدید احمدی‌نژاد از سیاست‌های ناتو در افغانستان


احمدی نژاد در پنجمین کنفرانس اقتصادی افغانستان در تاجیکستان
احمدی نژاد در پنجمین کنفرانس اقتصادی افغانستان در تاجیکستان
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه، در پنجمين کنفرانس اقتصادی افغانستان که با حضور روسای جمهور افغانستان؛ پاکستان و تاجيکستان تشکيل شد، به شدت از سیاست های ناتو و آمریکا در افغانستان انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، علت اصلی بحران های افغانستان و ديگر کشورهای مشابه را سياست های نادرست ناتو و دولت های عضو آن دانست و گفت: «اصلاح اوضاع اين سرزمين ها با شرايط کنونی و سياست های ناتو دشوار است.»

در اعتراض به سخنان محمود احمدی‌نژاد در تاجیکستان، هیأت آمریکایی محل نشست را ترک کرد.
سخنان احمدی‌نژاد خشم هیئت آمریکایی را برانگیخت
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:57 0:00

آقای احمدی نژاد افزود: «حادثه پر رمز و راز ۱۱ سپتامبر که در نهايت منجر به دستگيری يک متهم و کشته شدن آن پس از ۱۰ سال شد، عامل اصلی دخالت ناتو در افغانستان بيان شد.»

محمود احمدی نژاد پیشتر در مجمع عمومی سازمان ملل در این باره گفته بود که بر طبق یک نظریه، دولت آمریکا خود طراح حمله های ۱۱ سپتامبر بوده است، سخنانی که با واکنش دولت آمریکا روبرو شد و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، این سخنان آقای احمدی نژاد را «توهین آمیز»، «نفرت‌انگیز» و «نابخشودنی» خوانده بود.

گروه تروریستی القاعده نیز در پیامی از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران خواسته بود حملات یازدهم سپتامبر به آمریکا را به تئوری توطئه گره نزند و مدام نگوید دولت آمریکا پشت این حملات بوده و در آن دست داشته است.

محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در سخنرانی خود اظهار کرد که «با رفتن نيروهای ناتو بدون شک جريان مواد مخدر و تروريسم در افغانستان از ميان خواهد رفت.»

در همین حال، در پنجمین نشست سران كشورهای ایران، تاجیكستان و افغانستان، سه کشور درمورد موضوع احداث خطوط ارتباطی جاده ای و ریلی و احداث خط لوله نفت و گاز و انتقال آب و اتصال شبكه برق سه كشور به یكدیگر توافق کردند.

به گزارش ایرنا، در نشست روز یکشنبه مقرر شد كارگروه مشتركی از سوی سه كشور تشكیل شده و دو ماه پس از امضای تفاهم نامه اجرای این توافق ها اولین جلسه این كارگروه در تهران برگزار شود.

روسای جمهوری ایران، تاجیكستان و افغانستان توافق كردند جهت اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این پروژه ها از امكانات مالی بانک توسعه اسلامی، بانک توسعه آسیایی و دیگر منابع مالی بین المللی استفاده كنند.
XS
SM
MD
LG