لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

العربیه سایت خبری فارسی راه اندازی می کند


سایت فارسی العربیه.
سایت فارسی العربیه.

سايت خبری العربيه که بخشی از گروه چند رسانه ای «ام بی سی» متعلق به عربستان سعودی است و مقر آن در دوبی قرار دارد، سایتی خبری به زبان فارسی را به شکل آزمایشی راه اندازی کرده است.


سايت خبری العربيه تا امروز به دو زبان انگليسی و عربی فعالیت می کرد و هم اکنون همزمان با زبان فارسی، زبان اردو نیز را نیز به سایت خود افزوده است.


شبکه تلويزيونی العربيه در اوايل سال ۲۰۰۳ فعاليت خود را آغاز کرده و رقيب اصلی تلويزيون الجزيره که مقر آن در قطر قرار دارد، محسوب می شود.


در همین حال، گروه چند رسانه ای «ام بی سی» يا «مرکز خبررسانی خاورميانه» که العربيه بخشی از آن است نيز، در اواسط ماه فروردين، اعلام کرد که شبکه تلويزيونی به زبان فارسی راه اندازی می کند.


تصميم يک گروه چند رسانه ای عرب زبان برای پخش برنامه های فارسی از طريق تلويزيون و اينترنت برای ايرانيان امری بی سابقه است و بسياری آن را ناشی از رقابت جدی عربستان سعودی و ايران در منطقه می دانند.

تبليغات «ام بی سی» به زبان فارسی با عنوان «ام بی سی پرشيا»، از هفتم فروردين ماه سال جاری در حاشيه کنسرت گوگوش - ابرستاره پاپ فارسی - و در قالب يک تابلوی بزرگ که رو به روی ساختمان اين شبکه در مديا سيتی دبی نصب شده بود، آغاز شد.


گفته می شود که اين شبکه سياست های «ام بی سی ۲» را ادامه خواهد داد با اين تفاوت که فيلم ها به جای زير نويس، به زبان فارسی دوبله خواهند شد.


«ام بی سی» متعلق به يک سرمايه دار سعودی است که در حال حاضر هشت شبکه تلوزيونی، از جمله تلوزيون خبری العربيه را تحت کنترل دارد.


اين گروه، شبکه «ام بی سی ۲» را هم اداره می کند که به واسطه پخش۲۴ ساعته فيلم های هاليوودی به زبان انگليسی و با زير نويس عربی، علاوه بر مخاطبان پرشمار در جهان عرب، شبکه شناخته شده ای در ايران و ساير نقاط خاور ميانه به حساب می آيد.


تصميم يک گروه چند رسانه ای عرب زبان برای پخش برنامه های فارسی از طريق تلويزيون و اينترنت برای ايرانيان امری بی سابقه است و بسياری آن را ناشی از رقابت جدی عربستان سعودی و ايران در منطقه می دانند.


اخيرا تنش لفظی بين مقامات عربستان سعودی و ايران در قبال بحران لبنان بالا گرفت و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را به دست داشتن در خشونت ها در لبنان متهم کرد.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوی ايران نظرات عربستان را رد کرده و گفت: «هشدار عربستان به ايران از روی عصبانيت بوده است و ايران دخالتی در اوضاع لبنان نمی کند.»


XS
SM
MD
LG