لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

«حکم اعدام شیرین علم هولی را لغو کنید»


شيرين علم هولی
شيرين علم هولی
۲۱۰۰ نفر از فعالان حقوق بشر با انتشار بيانيه ای خواستار لغو حکم اعدام شيرين علم هولی، زندانی ۲۸ ساله کردی شده اند که بر اساس حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ، در تاريخ ۲۸ آذر ماه محکوم به اعدام شد.

آسيه امينی، فعال حقوق بشر و از امضاء کنندگان اين بيانيه در اينباره با رادیو فردا گفت وگو کرده است.

آسیه امینی : بیانیه اخیر در واقع اعتراض به صدور حکم اعدام برای خانم شیرین علم هولی است. این فعال جوان کرد زبان که ۲۸ سال سن دارد در آذرماه امسال به اتهام محاربه، به اعدام محکوم شد. وکیل ایشان به روند دادرسی در دادگاه اعتراض کردند و این حکم را متناسب با شرایط ایشان ندانستند.

همچنین فعالان حقوق بشر و فعالان مدنی که بیش از دو هزار نفر هم اکنون امضایشان را پای این بیانیه گذاشته اند، به نحوه دادرسی پرونده این فعال جوان کرد زبان و همچنین به حکم صادر شده اعتراض کردند. ذکر این نکته در مورد حکم خانم علم هولی خیلی ضروری است که ایشان کرد زبان هستند و فارسی را اصلا نمی دانند.



رادیو فردا: در مورد صدورحکم اعدام برای خانم شیرین علم هولی اطلاعاتی دارید؟

ظاهرا از آنچه در حکم به وکیلشان ابلاغ شده است این است که صدور این حکم به اتهام محاربه بوده است و اینکه چه نوع فعالیتی با این اتهام- یعنی اتهام محاربه – تناسب داشته که به ایشان چنین اتهامی وارد شده است ، اطلاع دقیقی در دست نیست. غیر از اتهام خروج از مرز که البته مجازات آن حبس است و جدای از حکم اعدام است.

همچنین اتهام دیگر وی همکاری با گروه پژاک است که به محاربه با خدا تعبییر شده است و برایشان حکم اعدام صادر شده است.
ولی مسئله این جاست که به گفته وکیل ایشان آقای خلیل بهرامیان، این حکم طی مدت اقامت ایشان در زندان و اعترافاتی که علیه خودشان تحت فشار و شکنجه انجام داده اند صادر شده است و به همین دلیل هم ایشان به حکم اعتراض کرده اند و این بیانیه هم ناظر بر فشار در زندان و اقرار علیه خود بدون داشتن مستندات کافی است.

بخشی از این بیانیه در اعتراض به نحوه گرفتن این اعترافات بر علیه زندانی است و بخشی از آن هم در اعتراض به صدور حکم اعدام برای فعالیت سیاسی است.

خانم امینی ظاهرا آقای خلیل بهرامیان وکیل خانم شیرین علم هولی درخواست تجدید نظر به حکم صادره را به دادگاه ارائه کرده اند

بله . درخواست تجدید نظر از سوی وکیل داده شده است ولی متاسفانه پاسخی به این درخواست تجدید نظرخواهی داده نشده است.

شما از زندگی خانم شیرین علم هولی چه می دانید؟

این نکته خیلی مهم است که ما بدانیم خانم شیرین علم هولی به عنوان یک فرد – اگر چه مورد توجه این بیانیه و فعالان حقوق بشر و اعتراض آنها قرار گرفته است – مهم است اما مهم تر از آن شرایطی است که بسیاری از زنان کرد ما در منطقه کردستان و بسیاری از مناطق قومیت نشین و مرزنشین با آن رودرو هستند.

زندگی توام با فقر و محرومیت های اجتماعی فراوان ، ساختار خانوادگی نابرابر و تبعیض و حذف دائم باعث می شود که متاسفانه زنان و حتی جوانان ما در این مناطق به نوعی دچار افسردگی و بن بست های شخصی و فردی برسند.

یا اینکه اگر راهی برای مبارزه و تغییر شرایط خودشان پیدا می کنند این راه در واقع پیوستن به گروههایی است که ممکن است آنها را مورد استفاده برای اهداف سیاسی شان قرار دهند.
XS
SM
MD
LG