لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

عفو بین الملل خواستار تحقیقات مستقل در مورد شکنجه معترضان شد


لوگوی سازمان عفو بین الملل
لوگوی سازمان عفو بین الملل
سازمان عفو بين الملل از رهبر جمهوری اسلامی خواست تا برای تحقیق درباره گزار ش های منتشر شده در مورد احتمال تجاوز و شکنجه معترضان انتخاباتی کمیته ای مستقل تشکیل شود.

آيرين خان، دبير کل سازمان عفو بين الملل گفت که رهبر ايران بايد برای بررسی روند رو به رشد بد رفتاری با بازداشت شدگان اخير اقداماتی را در پيش گيرد.

او گفت:« تنها انکار چنين ادعاهايی کافی نيست.»

این سخنان در حالی بیان می شود که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، تجاوز در زندان های ایران را تکذیب کرده و اعلام کرد که حدود صد مورد ادعای تجاوز بررسی شده است.

در بیانیه عفو بین الملل آمده است که «مقامات ایرانی باید توضیح دهند که این بررسی ها چگونه و توسط چه شخص یا اشخاصی صورت گرفته است.»

پیشتر مهدى كروبى، نامزد معترض به انتخابات، در نامه اى به رييس مجلس خبرگان از وى خواست تا به موضوع «تجاوز به دختران و پسران» بازداشتى پس از انتخابات رياست جمهورى رسيدگى كند.

آقاى كروبى در اين نامه گفته است: «عده ‌اى از افراد بازداشت‌ شده مطرح نموده ‌اند كه برخى افراد با دختران بازداشتى با شدتى تجاوز نموده‌ اند كه منجر به ايجاد جراحات و پارگى در سيستم تناسلى آنان گرديده است.»

وى افزوده است: «از سوى ديگر افرادى به پسرهاى جوان زندانى با حالتى وحشيانه تجاوز كرده ‌اند به طورى ‌كه برخى دچار افسردگى و مشكلات جدى روحى و جسمى گرديده ‌اند و در كنج خانه‌هاى خود خزيده ‌اند.»

روز شنبه نيز سازمان ديده بان حقوق بشر خواهان روشن شدن نقش سطوح بالای دستگاه امنيتی جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان وقايع اخير در ايران شده بود.
XS
SM
MD
LG