لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

صالحی: کوفی عنان هفته آینده به تهران می آید


علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ايران
علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ايران

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ايران چهارشنبه گفت کوفی عنان نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب، برای حل بحران سوريه، طی روزهای دوشنبه يا سه شنبه هفته آينده به تهران سفر خواهد کرد.

احمد فاوزی، سخنگوی کوفی عنان، سه شنبه اعلام کرد که سوريه طرح صلح دبير کل سابق سازمان ملل برای پايان دادن به خشونت در سوريه را پذيرفته است.

کوفی عنان، از بشار اسد، حاکم سوريه خواسته تا فورا به تعهدهای خود پايبند باشد و آنها را به مرحله اجرا بگذارد.

طرح صلح پيشنهادی کوفی عنان شامل آتش‌بس فوری، آغاز مذاکرات حکومت و مخالفان، تضمين دسترسی کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق بحرانی و خروج سربازان دولتی از شهرها و روستاها است.

آقای صالحی در حاشيه ديدار هيات های عاليرتبه ترکيه و ايران افزود: «فکر می کنيم راه برون رفت سوريه از بحران وجود دارد و با موضوع سوريه بايد با صبر و حوصله برخورد شود.»

وی افزود: «به ماموريت کوفی عنان درباره مساله سوريه اميدواريم و فکر می کنيم حمايت اعراب، ترکيه و سازمان ملل از ماموريت کوفی عنان می تواند به حل مساله سوريه کمک کند.»

جمهوری اسلامی حامی اصلی بشار اسد، حاکم سوريه، در منطقه است.

سوريه يکی از موضوعات اصلی گفتگوی هیات ترکیه در تهران خواهد بود. دولت ايران از بشار اسد، حاکم سوريه پشتيبانی می کند و ترکيه از اپوزيسيون سوريه.


آقای صالحی همچنين گفت: «اختلاف نظر هايی با ترکيه درخصوص موضوع سوريه داريم اما با دوستان ترک خود به طور مستمر در حال گفت و گو و رايزنی هستيم و در اين زمينه بارها و بارها با همتای ترک خود چه به صورت حضوری و چه تلفنی گفت و گو کرده ام.»

در همين حال ناوی پيلای، کميسرعالی حقوق بشر سازمان ملل می گويد نيروهای امنيتی سوريه عمدا کودکان را هدف می گيرند. خانم پيلای رفتار با غير نظاميان را جنايت عليه بشريت خوانده، گفته است که دولت سوريه به دلايلی که برای خود دارد، صدها کودک را بازداشت و شکنجه کرده است و همراه بزرگسالان در شرايطی غيرانسانی بدون دسترسی به امکانات پزشکی نگه می دارد.

XS
SM
MD
LG