لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

«شکرپاره اصفهانی» درگذشت


رضا ارحام صدر (عکس: ایسنا)
رضا ارحام صدر (عکس: ایسنا)

رضا ارحام صدر، کمدين نامدار ايران و يکی از پايه‌گذاران تئاتر در اصفهان، عصر روز يک‌شنبه، در سن ۸۵ سالگی در اصفهان ديده از جهان فروبست.


اين بازيگر قديمی که بسياری از مردم او را «شکرپاره اصفهانی» می‌خواندند، فعاليت هنری خود را از سال ۱۳۲۶ در تئاتر آغاز کرد و در نمايش‌نامه‌های متعددی از جمله «رفيق ناجنس»، «بوقلمون‌ها»، «دلقک‌ها» و «خروس بی‌محل» ايفای نقش کرد.


ارحام صدر فعاليت هنری خود را تنها به تئاتر خلاصه نکرد و در سال ۱۳۳۶ با درخشش در فيلم پرفروش «شب‌نشينی در جهنم» به جهان سينما گام گذاشت.


وی پس از آن، در فيلم‌های متعددی از جمله «علی واکسی»، «جوجه فکلی» و «نصف جهان» نيز هنرنمايی کرد.

ارحام صدر که به دليل کهولت سن دست از فعاليت هنری کشيده بود در سال ۱۳۸۴ در فيلمی ويديويی با عنوان «دُرسا»، کار محسن دامادی، ايفای نقش کرد.


فيلم مستند «شکرپاره» نيز شامل قطعاتی از فيلم‌ها، خاطرات و نمايش‌های رضا ارحام صدر است.


ارحام صدر زمان ساخت اين مستند در گفت و گويی با خبرگزاری ايسنا درباره اين فيلم گفته بود: «ديديم کسی به ما محل نمی‌گذارد و هنرپيشه‌های معروفی چون ناصر فرهمند، منوچهر وکيل و رفيعی از اصفهان مرحوم شدند و هيچ نامی از آنها نمانده است، تصميم گرفتيم خودمان کاری برای خودمان بکنيم.»


ارحام صدر گفت: «من ۵۰ سال کار کردم اما کسی حتی سراغی از من نگرفت، اما الان که استقبال مردم را از اين فيلم می‌بينم لذت مي‌برم.»


XS
SM
MD
LG