لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

برگزاری انتخابات ارمنستان «سالم» اعلام شد


ائتلافی از احزاب مختلف نزديک به دولت در انتخابات ارمنستان پيروز شدند.
ائتلافی از احزاب مختلف نزديک به دولت در انتخابات ارمنستان پيروز شدند.

ناظران غربی روز يکشنبه، ۱۳ مه، اعلام کردند که انتخابات پارلمانی در ارمنستان سالمترين انتخابات در تاریخ اين کشور بوده است.


بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ارمنستان، ائتلافی از احزاب مختلف نزديک به دولت به پيروزی دست یافتند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه های مخالف گفته اند که در انتخابات تقلب شده و اعلام کرده اند در اعتراض به نتایج آن تظاهرات خیابانی راه می اندازند.


تلاش برخی از احزاب مختلف برای سازماندهی مردم برای تظاهرات در یکشنبه شب فقط توانست سه هزار نفر را به خیابان بکشاند.


سازمان امنیت و همکاری اروپا، او اس سی ای، اعلام کرد که نحوه برگزاری این رای گیری نشان داد که پیشرفت قابل محسوسی در این کشور کوچک که بین ایران و ترکیه قرار دارد صورت گرفته است.


آلمان که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد نیز اعلام کرد که انتخابات به صورت سالم و آزاد برگزار شده است.


سازمان امنیت و همکاری اروپا، او اس سی ای، اعلام کرد که نحوه برگزاری این رای گیری نشان داد که پیشرفت قابل محسوسی در این کشور کوچک که بین ایران و ترکیه قرار دارد صورت گرفته است.

پیش از برگزاری انتخابات، آمریکا تهدید کرده بود که در صورت عدم برگزاری یک انتخابات سالم کمک خود به ارمنستان را قطع خواهد کرد. اتحادیه اروپا نیز از تجدید نظر در مورد روابطش با ایروان سخن گفته بود.


حمایت کشورهای غربی از انتخابات موجب نا امیدی گروه های مخالف ارمنستان شده است. اپوزیسیون امیدوار بود که اگر غرب نحوه برگزاری انتخابات را محکوم کند نتایج انتخابات می تواند زیر سوال برود.


در انتخابات سال ۲۰۰۳ نیز تعدادی از گروه های مخالف که عقيده داشتند در انتخابات تقلب صورت گرفته، به خيابان ها ريخته و با پليس درگير شدند.


گروه مخالفی که پانيشيان رهبری آن را به عهده دارد، يکی از بزرگترين جناح های سياسی در اين کشور به حساب می آيد، که در انتخابات روز شنبه نتوانست حد نصاب ورود به مجلس اين کشور را بدست آورد.


مخالفان دولت فعلی ارمنستان، روز شنبه، حزب جمهوری خواه را متهم به پرداخت رشوه برای جمع کردن رای کردند.


آرتور باقداساريان، رهبر حزب مخالف «اوريناتس يرقير» روز شنبه در ايروان گفت: «رشوه به رای دهندگان در تمام کشور ديده می شود. ما از تمام ناظران بين المللی می خواهيم تمام کسانی را که با دادن رشوه به رای دهندگان قصد برهم زدن اين انتخابات را دارند، دستگير و مجازات کنند.»


در انتخابات پارلمانی ارمنستان، يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر از دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفر واجد شرايط ، پای صندوق های رای رفتند تا تکليف ۱۳۱ کرسی مجلس را روشن کنند.


کشوری درگیر بحران اقتصادی


ارمنستان، کشور کوچکی در همسايگی ايران و ترکيه است که از زمان استقلال از شوروی سابق، به اين سو در انتظار يک انتخابات سالم و آزاد است. اين کشور در سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرده است.


ارمنستان که از نظر اقتصادی وضعيت بحرانی دارد در صورت قطع کمک دولت های خارجی با بحران های جديد داخلی روبرو می شود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مردم در اين کشور با درآمدی کمتر از دو دلار در روز زندگی می کنند.


ناظران بين المللی پيشتر گفته اند که دولت به آنها قول داده که زمينه رقابت همه گروه ها را در پارلمان فراهم می کند اما مخالفان می گويند که در روز رای گيری، تخلفات آشکاری صورت می گرفت از جمله آنها به رشوه دادن طرفداران حزب جمهوری خواه به مردم در محل های رای گيری اشاره می کنند.


این در حالي است که کميته مرکزی انتخابات، چنين تخلفاتی را رد کرده و گفته اند که ميزان تخلفات به حدی نيست که مخالفان از آن حرف می زنند.


XS
SM
MD
LG