لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

برگزاری مراسم سالروز «نسل کشی ارامنه» در جهان


مراسم سالروز «نسل کشی ارامنه» در ارمنستان
مراسم سالروز «نسل کشی ارامنه» در ارمنستان

به گزارش راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی ارامنه در نقاط مختلف جهان سالروز «نسل کشی» اين ملت را که ۹۵ سال پيش در سال های پايان عمر حکومت عثمانی در ترکيه روی داد ، برگزار کردند. ارمنی ها می گویند در اين رويداد تلخ حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از ارامنه ساکن قلمرو ترکيه عثمانی قتل عام شدند.

در شهر ايروان پايتخت ارمنستان ، هزاران نفر از مردم غروب روز دوشنبه در برابر بنای يادبود قربانيان اين نسل کشی اجتماع کردند.

« سرژ سرکيسيان » رييس جمهور و ساير مقامات ارشد دولت ارمنستان نيز روز سه شبنه بيست وچهارم آوريل که مراسم رسمی يادبود اين رويداد تاريخی شرکت کردند.

رييس جمهور ارمنستان در سخنان خود اين مناسبت را روز سوگواری ملی توصيف کرد و گفت :« آنچه که از دست رفته هيچگاه فراموش نخواهد شد، ما از جمله کسانی نيستم که گذشته و ريشه های خود را فراموش می کنند، ما ارمنستان ايم.»

دولت ترکيه هيچگاه وقوع چنين «نسل کشی» و قتل عام يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از ارامنه در فاصله سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸ توسط دولت های حاکم بر ترکيه را نپذيرفته است. آنکارا مدعی است که تعداد ارامنه ای که کشته شده اند بسيار کمتر از اين است و اين کشتار نه يک اقدام طرح ريزی شده برای از بين بردن مسيحيان بلکه در نتيجه درگيری و اختلافات قومی روی داده است.

اين رويداد تاريخی باعث شده که دو کشور همسايه ارمنستان و ترکيه با وجود داشتن ۳۳۰ کيلومتر مرز مشترک هيچگاه نتوانند يک رابطه عادی برقرار کنند.

ارمنی ها روز بيست و چهارم آوريل را نماد اين «نسل کشی» می دانند به گفته آنها در روز بيست و چهار آوريل ۱۹۱۵ صدها نفر از روشنفکران ارمنی که شهروند امپراطوری عثمانی بودند بازداشت و تبعيد شده و اکثر آنها بعدا به قتل رسيدند.

مراسم بزرگداشت اين روز از سال ۲۰۰۰ به اين سو در شهر ايروان و به ابتکار « اتحاديه جوانان فدارسيون انقلابی ارامنه » برگزار می شود. يکی از رهبران اين سازمان می گويد: اين مراسم با هدف انتقام جويی و نفرت برگزار نمی شود. هدف از يادآوری اين رويداد تلاش برای شناساندن ابعاد اين فاجعه و پذيرش آن است. مسئولان اين نسل کشی هنوز هم منکر وقوع آن هستند و اين افکار مرحله نهايی يک نسل کشی است.»

به گفته وی برای پشت سرگذاشتن حوادث و دشمنی های گذشته هر دو جامعه ارامنه و ترک بايد درک درستی از گذشته داشته باشند. برای بهبود مناسبات دو کشور، ترکيه بايد اعمال خود را درگذشته بپذيرد.

روز بيست و دو آوريل نيز صدها نفر از فعالان سياسی و مدافعان حقوق بشر ترکيه در استانبول «نسل کشی ارامنه» را يادآوری کردند آنها با اجتماع در ميدان تقسيم در مرکز شهر استانبول در سکوت شمع های زيادی را روشن کرده و موسيقی ارمنی را از بلندگوها پخش کردند.

در همين روز ده ها نفر از روشنفکران ترکيه در خارج ساختمان موزه شهر استانبول اجتماع کردند که در سال ۱۹۱۵ محل نگهداری ارامنه زندانی بود.

اين دومين باری است که در يکی از شهرهای بزرگ ترکيه در مخالفت با موضع رسمی دولت اين کشور مراسمی برای بزرگداشت اين روز برگزار می شود. اولين بار که چنين مراسمی در ماه آوريل ۲۰۱۰ برگزار شد تعداد شرکت کنندگان بسيار کمتر از امسال بود.

XS
SM
MD
LG