لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

هنرمندان آماتور در نقش شخصیت های تاریخی


شکوفه کاوانی، هنرمند ایرانی.
شکوفه کاوانی، هنرمند ایرانی.

سازمان هنرهای مدرن به نام «ولوو» اخيرا يک فستيوال هنری به نام زندگی تازه در برلين، برگزار کرد که حدود ۱۰۰ هنرمند آماتور از سراسر جهان، از جمله یک ایرانی در آن شرکت داشتند.


سازمان «ولوو» را سه جوان دانمارکی در سال ۲۰۰۰ در برلين نشکيل دادند و در طول اين سال ها بيش از بيست هزار هنرمند آماتور از سراسر جهان به آن پيوسته اند.


این سازمان از این هنرمندان دعوت می کند تا هر کدام به مدت دو هفته، نقش یک شخصیت تاریخی را ایفا کنند و به عبارتی دیگر تمام شبانه روز در قالب این شخصیت زندگی کنند. اين فستيوال فيلمی نیز از این افراد تهیه می کند.


شکوفه کاوانی، هنرمند ایرانی است که در این فستیوال شرکت کرده است.


شکوفه کاوانی، ۳۷ ساله، هنرمند نقاش و مترجم مقيم استراليا به انتخاب خود برای بازی نقش هايی از زندگی ملکه اليزابت و با تاثير از فيلم اصلی، به مدت دو هفته، در خانه ای قديمی در برلين شرقی سابق، به اجرای صحنه های ابتکاری از اين فيلم پرداخت.


شکوفه کاوانی در گفتگویی با راديو فردااز همکاریش با این سازمان هنری می گوید:


رادیو فردا: نام این سازمان به چه معنی است؟


شکوفه کاوانی: «نام سازمان را از کلمه ولوو گرفته اند که کلمه ای متعلق به بوميان استراليا است، به معنای جایی که آبها با هم ملاقات می کنند.


اعضای اين سازمان تصميم می گيرند شبکه ای جهانی راه بياندازند که هنرمندان بتوانند با هم ملاقات کنند و با هم مکالمه يا ديالوگ داشته باشند.


بهترين مکان برای مقر اين سازمان را برلين تشخيص دادند چون برلين جای بوده که ديوار فرو می ريزد و در حقيقت شرق و غرب با هم ملاقات می کنند .


چطور شد که شما در اين پروژه شرکت کرديد؟


به اين صورت بود که گفتند پروژه ای هست برای اينکه ده شخصيت فيلم سينمایی با هم بازی کنند و شما فقط اعلام آمادگی کنيد که حاضر هستيد در اين پروژه شرکت کنيد و چه نقشی را می خواهيد.


گويا عده زيادی تقاضا کرده بودند و من تقاضای نقش ملکه اليزابت را کردم که در فيلم «اليزابت» ساخته شکار کاپو، کيت بلانشت اين نقش را بر عهده می گيرد و نقش ملکه اليزابت ملکه باکره انگلستان را در قرن پانزده ميلادی بازی می کند که سرآغاز آزادی مذهبی در اروپا به شمار می آيد.


تقاضای من مورد قبول گرفت و آمدم اينجا و با هشت نفر ديگر که آنها نقش های متفاوتی را بازی می کنند و به مدت دو هفته با همديگر زندگی می کنيم.


چرا اين نقش را انتخاب کرديد؟


به اين دليل که ملکه اليزالبت، حدود پانصد ششصد سال پيش، به تنهایی در برابر کليسای کاتوليک رم ايستاد و کاری که اين زن انجام داد، سرآغاز آزادی مذهبی در اروپا به شمار می آيد.


البته از پدر او، که هانری هشتم بود، شروع شده بود ولی اين زن به اين موضوع قدرت بخشيد و کليه مردهای انگلستان پشت سر او ايستادند و فرزندی هم از خود به جا نگذاشت، يعنی وارث سلطنت از او بوجود نيآمده بود ولی اين مانع از اين نشد که اين زن، يکی از درخشان ترين فصول تاريخ انگلستان را رغم زند که به آن زمان می گويند، «عصر طلایی انگلستان» و شخصيت خاص اين زن، که کيت بلانشت با زيبائی تمام بازی کرده، من را به شدت مسحور کرد.


به خصوص در دوران خاصی که ايران به سر می برد و اين نبرد بين مذهب و سنت و مدرنيسم در ايران جريان دارد و می بينيم که زنان با تمام قدرت در عرصه حضور دارند .


اين فيلم ها سناريوی خاصی دارند؟


خير، سناريوی خاصی ندارد و همه چيز بر اساس، آنچه که پيش می آيد، انجام می گيرد. يعنی ما خود تصميم می گيريم که هر کاراکتری دوست دارد، چه صحنه هائی را بازی کند و ديگران، برای بازی اين صحنه ها، به ما کمک می کنند.


به صورت گروهی يا به صورت مونولوگ و ديالوگ و از ما فيلم برداری شود.


من بيشتر صحنه هایی که داشتم، خودم بصورت مونولوگ، يعنی شخصيت اليزابت و شخصيت اطرافيان اورا بازی کردم و بچه ها فيلم برداری کردند و صحنه هایی بوده که با هم بوديم و در پايان اين پروژه قرار است که همه فيلم ها را کنار هم بگذاريم و بعد برويم با آنها کار کنيم.


البته در خود سايت اين فيلم خواهد بود ولی برای اين که فيلم را در جشنواره های مختلف جهان شرکت بدهيم خودمان بايد روی ان کار کنيم ،در حقيقت بقيه کار بعد از پايان اين پروژه شروع می شود.


خانم کاوانی، آيا فعاليت های هنری شما بصورت حرفه ای است؟


شغل خودم کاملا" متفاوت از هنر است، يعنی نرس اتاق عمل هستم ولی هنر يکی از مهم ترين بخش های زندگی من است.


هنر من بصورت نقاشی بوده و کلاژ ميکس مديا و به همين صورت بود که من درگير اين شبکه وولو شدم.


سينما تاﱠثير بسيار قدرتمندی در زندگی من داشته و اگر سينما نبود شايد الان اينجا نبودم . مهم نيست که هنرپيشه هستم يا خير، و شايد همين که هنرپيشه نيستم، باعث شود که بتوانم طبيعی تر در غالب اين رل فرو روم، که تا اين حد احساس قوی به آن دارم.


XS
SM
MD
LG