لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

هنر سبز از سراسر جهان در آمریکا


رای من کجاست، اثر بلشمن.
رای من کجاست، اثر بلشمن.
به ابتکار چند هنرمند ايتاليايی و آمريکايی و مسئولان دانشکده هنرهای تجسمی نيويورک، نمايشگاهی شامل ۱۲۵ پوستر در مورد جنبش سبز ایران در مرکز هنری به نمايش گذاشته شده است. اين پوسترها آثار هنرمندان و گرافيست‌هايی است که در سراسر جهان به حمايت از مبارزات مردم ايران آنها را طراحی کرده‌اند.

عنوان اين نمايشگاه «رأی من کجاست؟ پوسترهای جنبش سبز ايران » است که از ۳۰ ماه اوت کار خود را آغاز کرده و تا ۲۵ سپتامبر ادامه خواهد يافت. پس از اين تاريخ اين نمايشگاه به بوستون سفر کرده و در انستيتو هنر آن شهر بر پا خواهد شد. اين نمايشگاه اولين باری است که مجموعه‌ای از اين آثار در يک جا به نمايش در می‌آيند.

رای من کجاست؟ اثر فرانسیس دی توماسو
يکی از اهداف اصلی نمايشگاه «رأی من کجاست؟» تأکيدی بر نقش هنرمندان و طراحانی است که به خاطر تعهد اجتماعی خود می‌توانند در بسيج و جلب حمايت از آزادی‌های سياسی و مدنی نقش ايفا کنند و همچنين قدرت تأثيرگذاری هنر طراحی بر فعاليت سياسی را به نمايش می‌گذارد. برخی از آثار اين نمايشگاه کار طراحان و گرافيست‌های بسيار مهم و سرشناس جهان است.

جان ويسنيوسکی از مسئولان دانشکده هنرهای تجسمی در نيويورک به راديو فردا می‌گويد که پس از آغاز اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران، يک عکاس ايرانی که خود را پرنده سبز می‌ناميد، از هنرمندان دنيا خواست تا پوسترها و طرح‌هايی برای جنبش سبز خلق کنند. يکی از اين هنرمندان آندريا روچ بود که حاضر شد اين طرح‌ها را در وبلاگ انجمن طراحان ايتاليايی منتشر کند. حدود ۲۰۰ طرح در «سوسيال ديزاين زاين» (Social Design Zine ) جا داده است.

رای من کجاست؟ اثر آنیتا کونز
آندريا روچ گفته که بسياری از ايرانيان از اين وبلاگ ديدار کرده و برخی از اين پوسترها در تظاهرات در ايران مورد استفاده قرار گرفته است.

وی می افزايد اتحاد، عشق به آزادی، خيانت و اميد موضوعات اصلی اين طرح‌ها هستند.

جان ويسنيوسکی می‌گويد دستکم يک هنرمند ايرانی نيز به نام الهام اسدی در اين نمايشگاه شرکت کرده است. وب سايت «سوسيال ديزاين زاين» که يک نسخه انگليسی زبان نيز دارد در ماه‌های اخير مراجعان ايرانی فراوانی داشته و آندرئا راوچ می‌گويد: «دوستان ما در ايران به ما گفته‌اند که بسياری از اين پوسترها در ايران توسط مردم چاپ شده و در تظاهرات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در پايان ماه سپتامبر ۲۰۰۹ که تعداد پوسترهای ارسال شده به اين وب سايت از مرز صد مورد گذشت اين وب سايت در ايران مسدود شد.»

فرانسيسکو پورولی، هنرمند ايتاليايی، که یکی از طرح‌هایش در این نمایشگاه به نمایش درآمده، و برای نخستين بار برای يک جنبش اعتراضی طرحی کشيده، در مورد اين که چه عاملی الهام‌بخش وی برای خلق اثرش برای جنبش سبز شده است پیشتر به راديوفردا گفته بود: «من در خانه تنها بودم و غرق توييتر، که يک‌دفعه صدها توييتر در مورد ايران به دستم رسيد و آن زمان اين طرح به ذهنم رسيد.»

وی می‌گويد: «مسئله مهم در مورد جنبش سبز اين است که اين جنبش مستقيماً از بطن جامعه يعنی جوانان، زنان و کاربران اينترنتی شکل گرفته است.»

اين هنرمند می‌افزايد پيش از انتخابات با ايران آشنايی نداشته، ولی احساس می‌کند که ايران مکانی است با پتانسيل زياد، و تأکید می‌کند که بدون آزادی اين پتانسيل به کاری نمی‌آيد.
XS
SM
MD
LG