لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

نمایش «جلوه‌هايی از هنر معاصر جهان» در تهران


اثر جکسون پولاک
اثر جکسون پولاک
آثار خارجی موجود در گنجينه موزه هنرهای معاصر برای بار دوم در سی سال گذشته پس از انقلاب اسلامی، در چهارچوب يک نمايشگاه با عنوان «جلوه‌هايی از هنر معاصر جهان» در تهران به نمايش در آمده اند.

به گفته غلامعلی طاهری کارشناس موزه هنرهای معاصر که مسئوليت انتخاب اين آثار را برعهده داشته، دراين نمايشگاه ۱۵۰ اثر از مجموعه آثاری که از سال‌های ۱۸۸۰ دوره «امپرسيونيست‌ها» تا سال ۱۹۷۷ شروع «هنرهای مفهومی» را در برمی گيرد، به نمايش در آمده است.

چهار سال پيش نيز در يک اقدام بی سابقه در زمان مديريت دکتر عليرضا سيمع آذر برای اولين بار اغلب آثار خارجی موجود در انبارهای موزه هنرهای معاصر در معرض ديد عموم قرار گرفت.

در گنجينه موزه هنرهای معاصر نزديک به ۲۰۰ اثر نقاشی و مجسمه از بزرگ ترين و تاثير گذارترين هنرمندان جهان وجود دارد.

آثار موجود در گنجينه ‌موزه هنرهای معاصر تهران‌ شامل آفريده هايی ازهنرمندان نام‌آوری همانند پابلو پيکاسو، خوان ميرو، جکسون پولاک و مارک روتکو است که برخی از آنها از نمونه‌های منحصر به فرد و شاهکارهای هنری اين هنرمندان به شمار می روند.

در اين مجموعه، نمونه هايی از تمام مکتب های هنری از جمله «امپرسيونيسم» ، «اکسپرسيونيسم»، « سمبوليسم»، «پاپ آرت»، «پست مدرن» و «هنرهای مفهومی» ديده می شود.

به گفته عليرضا سميع آذر مديرسابق موزه هنرهای معاصر تهران، اين مجموعه کامل ترين مجموعه آثارهنرهای قرن بيستم در خارج از آمريکا و اروپا محسوب می شود.

چهار سال پيش عده ای از هنرمندان خواستار نمايش دايمی اين آثار و ساخت ساختمان تازه ای برای موزه هنرهای معاصر تهران برای برپايی نمايشگاه های ديگر شده بودند.

بعد از انقلاب به دلايل سياسی و به دليل وجود نگاه های خاص به ويژه به هنرهای مدرن تجسمی که هنر غربی محسوب می شد، آثار خارجی موزه هنرهای معاصر امکان و اجازه نمايش پيدا نکرد و اين آثار به مدت ۲۷ سال در انبارهای موزه هنرهای معاصر نگه داری شدند.

شرايط نگهداری اين آثار هنوز يکی از دغدغه های اصلی هنرمندان و علاقه مندان به اين مجموعه است.

آثار اين مجموعه ی منحصر به فرد، پيش از انقلاب توسط کامران ديبا معمار،اولين مدير موزه هنرهای معاصر، برای افتتاح اين موزه در سال ۱۹۷۷ خريداری شد.

دو سال پيش تعدادی از کارشناسان ايرانی و خارجی مجموعه اين آثار را نزديک به يک تا دو و نيم ميليارد پوند قيمت گذاری کردند.
XS
SM
MD
LG