لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۴

«تحکیم مناسبات میان اسرائیل و جمهوری آذربایجان»


 شيمون پرز
شيمون پرز
شيمون پرز رئيس جمهوری اسرائيل از توافق با همتای آذربايجانی خود الهام علی اف برای «تحکيم هر چه بيشتر مناسبات ميان اسرائيل و آذربايجان» خبر داد، که بر اساس آن، حضور اسرائيل در اين کشور همسايه ايران، تقويت می يابد.

سفر شيمون پرز به جمهوری آذربايجان، که قراراست در ادامه آن نيز از جمهوری قزاقستان ديدار کند، از يکشنبه شروع شد و سرآغاز اجرای سياست دولت جديد اسرائيل برای نزديک شدن به کشورهائی است که همسايه ايران هستند.

آويگدور ليبرمن وزير خارجه دولت جديد اسرائيل ماه مارس اعلام کرد که اسرائيل با سياست تازه خود، مناسبات با روسيه، جمهوری های آسيای ميانه و ساير کشورهائی را که با ايران هم مرز هستند، تقويت می کند.

ليبرمن که خود روسی الاصل است، در آغاز راه اين دولت، به روسيه و روسيه سفيد سفر کرد، و قراراست او نيز پس از سفر کنونی شيمون پرز، راهی ديدار از چند کشور آسيای ميانه شود.

سياست تازه اسرائيل که ناظران آنرا به «ايجاد حلقه در اطراف ايران» تعبير کرده اند، پيشاپيش موجب خشم جمهوری اسلامی ايران شده است.

سرلشگر حسن فيروز آبادی رئيس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران ماه مه به جمهوری آذربايجان و جمهوری های مسلمان ديگر آسيای ميانه هشدار علنی داد و گفت ايران تقويت جای پای صهيونيستها را در کشورهای مسلمان با ديده مثبت نمی نگرد.

سرلشگر فيروز آبادی مشخصا از جمهوری آذربايجان خواست «نگذارد اسرائيل در اين کشور مسلمان سفارتخانه بازکند.»

اين فراخوانی او در حالی بود که اسرائيل از دهه نود ميلادی مناسبات کامل ديپلماتيک با جمهوری آذربايجان دارد و سفير اسرائيل حدود دو دهه است که در باکو به فعاليت مشغول است.

برقراری مناسبات کامل سياسی با اسرائيل تصميم رهبر وقت آذربايجان، پدر الهام علی اف بود، و ساير جمهوری های ديگر آسيای ميانه نيز در دهه نود، پس از استقلال خود از اتحاد جماهيری شوروی پيشين، به سوی مناسبات کامل با اسرائيل علاقمندی نشان دادند. اسرائيل اکنون با همه اين جمهوری ها در سطح سفير مناسبات کامل دارد.

شيمون پرز چهارشنبه در جريان اقامت خود در پايتخت قزاقستان، ميهمان ارشد يک همآيش بين المللی با نام «کنفرانس سوم جهانی مشترک رهبران و اديان سنتی» خواهد بود و قرار است برای صدها نفر از روحانيون و شخصيت های مسلمان جمهوری های آسيای ميانه سخنرانی کند. شيمون پرز برنده جايزه صلح نوبل همواره از تقريب مذاهب و ديالوگ ميان ملت ها پشتيبانی کرده است.

امير قطر نيز در اين همآيش شرکت دارد. امير قطر پيشتر ديدارهائی با شيمون پرز و برخی مقامات ديگر اسرائيل داشته است. روزنامه يديعوت آخرونوت يکشنبه نوشت امير قطر هفته گذشته در هتلی در پاريس اقامت داشت که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل نيز هنگام سفرخود به فرانسه در آنجا بسر می برد، و ميان آندو يک ديدار محرمانه انجام شده است. اسرائيل دفتر بازرگانی رسمی در دوحه دارد.
XS
SM
MD
LG